NEWSLETTER

    http://www.podstudovatobchod.sk/

    SAMO je členom

    EuroCommerce logo RUZ logo
    Tlačové správy

    Maslo ako luxusná komodita. Čo stojí za rastom ceny?

    Zdroj: hnonline.sk; Dátum: 20.9.2017, Rubrika: Domáca ekonomika, Autor: SIG

    Spotrebitelia hľadajú vinníka cenových rekordov. Zdá sa, že aj za tento problém môže len kríza.
    Z masla sa stala takmer luxusná komodita. Je ho v obchodoch menej a navyše je rekordne drahé. Ak si chce spotrebiteľ doma natierať chlieb z klasickej 250-gramovej hrudky, zaplatí za ňu priemerne 2,50 eura. Komu však ide najväčšia časť z tejto sumy, nevedia sa zhodnúť ani tí, ktorí sú do cenotvorby zapojení.
    Po počiatočnej eufórii zo zrušenia mliečnych kvót vznikol na trhu prebytok mlieka, čo spôsobilo pokles jeho nákupnej ceny. Prvovýrobcovia dlhodobo upozorňovali na fakt, že rozdiel medzi priemernou európskou a slovenskou cenou za sto kilogramov sú tri eurá. V súčasnosti sa sto kilogramov mlieka nakupuje za 30,49 eura. Práve to bola hranica, ktorú sa producenti snažili prekročiť.
    Lacnejší Žápad

    Mliekari však pripomínajú, že situácia na poli masiel je o niečo zložitejšia. Podľa prezidenta Slovenského mliekarenského zväzu Stanislava Voskára je priemerná realizačná cena slovenských mliekarní za kocku masla 1,30 eura. Odhaduje sa však, že do vianočných sviatkov bude stáť v obchodoch aj tri eurá. Na porovnanie, rovnaké balenie masla stojí v Nemecku len približne 1,55 eura.
    „To, na akej úrovni sa nakoniec ustália ceny týchto výrobkov, a hlavne masla, je však už otázka pre samotných obchodníkov,“ dodala pre HN hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jana Holéciová. Obchodníci však hovoria o tom, že za cenou je potrebné hľadať následky krízy, vplyvy počasia či zvýšenej spotreby.
    Obchodníci sú proti

    „Na cenu tovaru na pulte vplýva každý článok dodávateľského reťazca, od farmárov cez spracovateľov až po obchodníka, ale aj výška DPH či rôzne úľavy a dotácie pre výrobcov v danej krajine,“ konštatovala predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu Katarína Fašiangová.

    Zväz obchodu vyhlásenia producentov o umelom zvyšovaní cien radikálne odmieta. „Odmietame spájanie obchodníkov s praktikami, ktoré sú im cudzie,“ vyhlásil prezident Zväzu obchodu Martin Katriak. Vysoké ceny by mali podľa odhadov odborníkov pretrvať minimálne do zimy. V tom období sa zmení aj obsah tukov v mlieku, čo zabezpečí jednoduchšiu výrobu masla. Mliekari však upozorňujú, že pokles cien bude trvať dlhší čas.