NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Matečnú nahneval nulový vplyv odvodu

Zdroj: finweb.hnonline.sk  Dátum: 28.05.2019 Autor: Katarína Runnová
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1948781-matecnu-nahneval-nulovy-vplyv-odvodu
Podľa ministerky agrorezortu Gabriely Matečnej by mohli dlhodobý problém s nerovnomerným rozdeľovaním marží vyriešiť pripravované opatrenia Európskej komisie.
Osobitný odvod ako bič na obchodné reťazce. Nástroj, ktorý sa snažil presadiť šéf parlamentu Andrej Danko, vyvolával niekoľko mesiacov množstvo otázok. Kým podľa ministerstva mal byť akýmsi „trestom“ pre obchodníkov, ktorí sa správajú neférovo k slovenským dodávateľom, reťazce vracali úder tým, že v prípade zavedenia odvodu budú potraviny drahšie. Situácia sa však zvrtla: odvod začiatkom apríla dostal stop najskôr od Európskej komisie a následne sa ho rozhodol zrušiť aj sám Danko.

Gabriela Matečná vtedy vyzvala reťazce, aby okamžite znížili ceny potravín o zvýšenie, ktoré mal spôsobiť osobitný odvod. Rovnaký vývoj cien očakával aj Danko. Obchodníci však už vtedy tvrdili, že k zníženiu cien nedôjde, pretože na cenotvorbu majú vplyv aj ďalšie faktory. A včera ich tvrdenia potvrdila aj Matečná, ktorá sa rozhodla porovnať ceny dvoch nákupov. Jeden urobila koncom marca, keď ešte platil odvod, a druhý o mesiac neskôr.

Výsledok bol taký, aký čakali obchodníci: ceny potravín neklesli. Práve naopak. „V dvoch reťazcoch stúpla cena nákupu o päť percent, v jednom reťazci stúpla o jedno percento a len v jednom reťazci klesla cena o tri percentá,“ porovnáva Matečná.

Vplyv viacerých faktorov
Spomínaný reťazec, kde ceny klesli, je Kaufland. Cena nákupu stúpla v Tescu, Lidli a v Bille. Billa aj Lidl však zdražili iba jeden druh tovaru – zemiaky. Teda tovar, ktorého je nedostatok v celej Európe a obchodníci ho musia dovážať zo zahraničia, najmä z Francúzska. To dvíha aj cenu plodiny. Podľa prezidenta Zväzu obchodu Martina Katriaka zároveň osobitý odvod platil príliš krátko na to, aby sa jeho vplyv vôbec mohol prejaviť na cenách.

Slovenskí i zahraniční predajcovia sa zhodli aj na ďalších faktoroch, ktoré spôsobili, že ceny potravín sa nevyvíjali podľa očakávaní Matečnej a Danka. Patria medzi ne vyššie ceny energií, vyššia minimálna mzda a príplatky za prácu v noci, vo sviatky a cez víkendy. „Rovnako sme hovorili, že negatívny vplyv na cenotvorbu môže mať aj zavedenie rekreačných poukazov a nový zákon o neprimeraných podmienkach, ktorý nadobudol účinnosť od 1. mája,“ dodáva Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu. Od tohto dátumu platí aj ďalšia várka príplatkov pre zamestnancov.

Podľa Krajčoviča majú spomínané faktory dosah na účastníkov celej potravinovej vertikály: farmárov, spracovateľov aj samotných výrobcov. To nám potvrdili aj slovenskí pekári, avšak dodali, že obchodníci to často nie sú ochotní akceptovať. „Aj toto je dôvod, prečo v tomto období pekári opäť rokujú o otvorení nových cenových rokovaní s predajcami,“ hovorí Tatiana Lopúchová, predsedníčka Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.

Problémové marže
Matečná okrem rastu cien znova upozornila aj na nerovnomernosť rozdeľovania marží. Podľa nej si najväčšiu časť koláča odkrajujú práve obchodníci. Rezort ako príklad uvádza cenu rožka, ktorý slovenskí pekári predávajú za necelé štyri centy a na pultoch sa tovar predáva za sedem centov. Prirážka obchodníka tak predstavuje 66 percent. Na ešte väčší rozdiel upozornil francúzsky minister Didier Guillaume počas rokovania Vyšehradskej skupiny pred tromi týždňami vo Vysokých Tatrách, keď porovnal cenu surového kravského mlieka, teda 33 centov za liter, a jeho predajnú cenu, ktorá dosahuje aj jedno euro.

Obchodníci sa však obvineniam bránia. „Pokiaľ ide o marže, slovenskí obchodníci narábajú s nimi dlhodobo veľmi citlivo, v podstate za dlhé obdobie sú marže obchodníkov stabilné. Konkurencia nepustí,“ povedal Katriak.

Tento problém by malo už čoskoro vyriešiť nové opatrenie Európskej komisie, ktorá chce sprístupniť kľúčové informácie o tvorbe cien agropotravinárskych výrobkov. „Väčšia transparentnosť trhu umožní sprehľadniť informácie o cenách a zabezpečiť rovnaký prístup k nim, vďaka čomu bude náš potravinový reťazec spravodlivejší a vyrovnanejší,“ uviedol Phil Hogan, eurokomisár pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka. Podrobnosti fungovania tohto opatrenia v praxi však ešte nepozná ani rezort. Viac svetla do celej veci by mohlo priniesť už čoskoro rokovanie s Komisiou v Bukurešti