NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Mliečna, s orieškami, stogramová

Bratislava, 20. novembra 2017 – Takéto čokolády Slováci najčastejšie kupujú v obchodných reťazcoch, ktoré sú členmi Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). A keď k nim pridáme aj čoraz obľúbenejšie horké čokolády s vysokým podielom kakaovej sušiny, čokoládové tyčinky a rôzne limitované príchute, ktoré výrobcovia pravidelne prinášajú na trh, za kalendárny rok sa len v jednom maloobchodnom reťazci predá spolu viac ako 2 000 ton čokolády.

Mikuláš, čo nám dáš?

Samozrejme čokoládu. Medzi najobľúbenejšie čokoládové výrobky v mikulášskych balíčkoch patria adventné kalendáre, čokoládové vajíčka s hračkou vnútri a nepochybne aj čokoládové figúrky. Členovia SAMO predajú pred Mikulášom spolu až 1,5 milióna* čokoládových figúrok rôznych gramáží a tvarov. Dnes už sú v ponuke dokonca aj mikulášske figúrky z bezlaktózovej čokolády, takže na Mikuláša naozaj nikto neostane bez obľúbenej maškrty.A aj keď spotrebitelia v obchodoch nájdu vopred pripravené mikulášske balíčky a aj ich nakupujú, čísla hovoria, že Slováci si jednoznačne dajú tú prácu a mikulášske balíčky si radšej pripravujú doma podľa vlastnej fantázie.

Odkiaľ prišla

História čokolády sa začala písať už pred 3 000 rokmi, kedy v mexickom zálive objavili kakaovník. Prášok zo semien kakaovníka, kakaových bôbov, tvorí spolu s kakaovým maslom a cukrom základ pre výrobu čokolády. Tá najzákladnejšia čokoláda, horká, musí obsahovať minimálne jednu tretinu kakaového masla. Aj v ostatných čokoládach nájdete kakaové maslo a to minimálne 18 %. Mliečna čokoláda navyše obsahuje mlieko alebo mliečne výrobky, ako je zahustené mlieko, sušené plnotučné, polotučné, odtučnené mlieko, smotana zahustená alebo sušená, maslo alebo mliečny tuk. Biela čokoláda je zase výrobok získaný len z kakaového masla, min. 20 % podiel, mlieka alebo mliečnych výrobkov a cukrov.

Čokoláda poteší nielen chuťové bunky

Urobí dobre aj nášmu telu. Samozrejme, v primeranom množstve. Tmavú čokoládu je dobré dať si hneď ráno. Dodá telu antioxidanty, ktoré sú prospešné pre srdce aj proti starnutiu. Je vhodná aj pri chudnutí, obsahuje totiž pre telo cenné látky – horčík, vápnik, železo, či vitamíny A, B, E. Kvalitná tmavá čokoláda by mala mať vysoký obsah kakaa, minimálne 85 %. Mliečna čokoláda zase zlepšuje pamäť a pomáha oživovať mozgovú kôru.  

Ako si užiť čokoládu v čo najvyššej kvalite?

Čokoláda patrí do kategórie trvanlivých potravín. Jej nízka aktivita vody, vysoký obsah antioxidantov a prítomnosť kakaového masla, ktoré je z hľadiska kazenia stabilné,  eliminuje rast plesní a baktérií. Je známe, že pravá kvalitná čokoláda sa nekazí. Aj preto sa neoznačuje Dátumom spotreby, ale Dátumom minimálnej trvanlivosti (DMT), počas ktorej si čokoláda pri dodržaní skladových podmienok odporúčaných výrobcom uchováva svoje kvalitatívne vlastnosti. Na niektoré horké čokolády uvádzajú výrobcovia DMT 18 aj 24 mesiacov, na mliečne a biele čokolády  je to najčastejšie 6 až 12 mesiacov DMT. A keďže ide o potravinu s niekoľkomesačnou dobou trvanlivosti, je dôležité jej správne skladovanie. Nevhodná teplota a vysoká vzdušná vlhkosť pri distribúcii, ale hlavne potom pri skladovaní negatívne vplýva na kvalitu čokolád.

Naučte sa teda čokoládu správne skladovať. „Každý výrobca uvádza na obale čokolády najlepšie podmienky na skladovanie toho konkrétneho druhu, ale môžeme ich zhrnúť do niekoľkých základných pravidiel,“ vysvetľuje Katarína Fašiangová, predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu:

  • Čokoládu skladujeme pri teplote 10 – 20 ⁰C, maximálne však do 25 ⁰C.
  • Po otvorení pôvodného obalu je najlepšie vložiť čokoládu do uzavretej, utesnenej nádoby, aby sa do nej nedostala vlhkosť vonkajšieho prostredia, a umiestniť ju do tmy.
  • Čokoláda určite nepatrí do chladničky, pretože pri následnom kontakte s teplým vzduchom zvlhne, orosí sa a môžu začať plesnivieť oriešky, ovocie alebo iné pridané suroviny, ktoré sú súčasťou čokolády.

Práve čokolády obohatené o nové typy surovín sú u Slovákov tiež veľmi obľúbené a neboja sa ich vyskúšať. Okrem orieškov, ovocia sa dajú nalomiť aj na chilli čokoládu, či čokoládu mentolovú, pomarančovú alebo kokosovú. Siahnu aj po drahých nemeckých a belgických čokoládach, ktoré majú u našich spotrebiteľov stále punc kvality a aktuálnym trendom sú bio čokolády.

Keď čokoláda „kvitne“

Niekedy nás pri otvorení čokolády prekvapí zmena farby povrchu čokolády. Už nie je pekná jednoliata, ale obrazne povedané zakvitla. Poznáme dve takéto kvalitatívne a estetické chyby čokolády:

  • tukový kvet – vznikne nesprávnym vytemperovaním čokolády ešte vo výrobe, alebo kolísaním teplôt pri jej preprave a skladovaní. Je to jav, kedy sa kakaové maslo oddelí od kakaovej hmoty, vystúpi na povrch čokolády a prejaví sa na nej typickými bielymi, svetlými, alebo hnedkastými škvrnami.
  • cukorný kvet – vznikne vplyvom vlhkosti, uskladnením čokolády napr. do chladničky, kedy sa na jej povrchu vykryštalizuje cukor, čo sa prejaví vytvorením súvislého hnedo-šedého povlaku.

Zakvitnutá čokoláda síce nespraví radosť našim očiam, ale spotrebiteľ ju nemusí hneď hádzať do koša. V chuti bude mať len mierne odchýlky a určite nie je zdraviu škodlivá.

*súhrnné dáta za predaj čokolád u jednotlivých členov Slovenskej aliancie moderného obchodu za rok 2016