NEWSLETTER

    http://www.podstudovatobchod.sk/

    SAMO je členom

    EuroCommerce logo RUZ logo
    Tlačové správy

    Na cenu masla vplýva každý článok dodávateľského reťazca

    Za súčasnými cenami masla treba hľadať predovšetkým dôsledky mliečnej krízy. Veľké prebytky mlieka v EÚ v rokoch 2015 a 2016 mali za následok extrémny prepad cien surového kravského mlieka a znižovanie chovu dojníc. Následne vznikol tlak farmárov na Európsku Komisiu vyplatiť 150 miliónov eur tým, ktorí znížia alebo ukončia produkciu mlieka.

    Okrem toho pre tohtoročné veľké suchá obsahuje mlieko nižší obsah tuku, pre veľké teplá klesol vývoz hlavných svetových exportérov masla a maslo v intervenčných skladoch sa kvôli tomu vypredalo.

    Všetky tieto faktory, spolu s odklonom  spotrebiteľov od  stužených rastlinných tukov a uprednostňovaním živočíšneho masla, zapríčinili nárast ceny masla nielen u nás, ale v celej Európe. Podľa údajov Eurostatu sa medziročne zvýšila cena masla v krajinách EÚ v júli 2017 priemerne o 25,8 %, v auguste 2017 dokonca v Českej republike až o 45 %. Tieto nárasty pripisujú analytici rastúcej cene základnej suroviny na výrobu masla – mlieka.

    „Na cenu tovaru na pulte vplýva každý článok dodávateľského reťazca, od farmárov cez spracovateľov až po obchodníka, ale aj výška DPH či rôzne úľavy a dotácie pre výrobcov v danej krajine. Ak teda výrobca zdvihne cenu masla kvôli vyššie uvedeným dôvodom, prirodzene sa tento nárast premietne do konečnej ceny výrobku, vrátane vyššej sumy na DPH,“ konštatuje Katarína Fašiangová, predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu.