NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Vynútená propagácia domácich potravín sa možno zruší

Zdroj:  etrend.sk;  16.09.2020; Autor: Zoltán Racz

URL: https://www.trend.sk/trend-archiv/vynutena-propagacia-domacich-potravin-mozno-zrusi

Ak by potravinový protekcionizmus prešiel jednej krajine EÚ, mohol by to byť precedens pre ostatné, tvrdí združenie značkových výrobcov

Eurokomisia nás začiatkom júla vyzvala, aby sme odstránili opatrenia, ktoré obmedzujú obchodníkov s potravinami a sú v rozpore s pravidlami voľného trhu. Tie zaviedla minulá vláda. Jedným z najviac kritizovaných je povinnosť obchodníkov v propagačných materiáloch zverejňovať najmenej polovičný podiel slovenských výrobkov.

Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu opatrenie diskriminuje zahraničných výrobcov. Zároveň vraj obchodníkov núti, aby domácich výrobcov tlačili do akciových cien. Musia nimi totiž naplniť kvótu v letákoch. „Niektorí slovenskí dodávatelia nechcú predávať za akciové ceny, na ktorých majú minimálny zárobok,“ vysvetľuje predseda aliancie Martin Krajčovič. „Pre nás je to však principiálna otázka z hľadiska dodržiavania práva a budovania právneho štátu,“ dodáva.

Pravidlá sa majú dodržiavať

Obchodníkom zo Zväzu obchodu SR opatrenie s letákmi podľa ich šéfa Martina Katriaka neprekáža, lebo na pultoch majú viac než polovicu domácich výrobkov. „Problém je to napríklad na Mikuláša. Je ťažšie v letákoch vyvážiť ponuku sladkostí a čokolád zo zahraničia, ale vieme si s tým poradiť.“ Slovenské cukrovinky majú totiž na našich pultoch iba deväťpercentný podiel. Z dôvodu, že chýbajú domáci výrobcovia.

„Je to opatrenie, z ktorého sa netešíme, ale ani ho nekritizujeme. EÚ má iný názor a vyzýva Slovensko, aby to zmenila. Ak sa zaviažeme, že budeme poslúchať európsku legislatívu, tak ju poslúchajme,“ myslí si M. Katriak.

Nariadenie sa netýka len veľkých reťazcov s potravinami, ale znemožňuje propagovať v letákoch svoj tovar zahraničným výrobcom s vlastnými predajňami. „Špecializované predajne napríklad talianských potravín by museli zabezpečiť, aby mali v propagačných materiáloch aj slovenské potraviny, čo je proti ich konceptu,“ uvádza výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.

Upozorňuje aj na nezmyselnú výnimku, keď sa za propagáciu domáceho výrobku považuje aj reklama na potravinu vyrobenú v zahraničí, ktorá sa u nás len zabalí.

Opatrenie vraj pomohlo

Zachovanie podielu slovenských výrobkov obhajuje Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora. „Podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019 dosiahol 40,74 percenta. V porovnaní s rokom 2018 ide o nárast o šesť desatín percenta. Vo finančnom vyjadrení ide o 45 miliónov eur. Sú to prostriedky, ktoré by sa za iných okolností vytvorili v iných krajinách a k nám by sa potraviny v tejto hodnote len doviezli,“ uvádza v stanovisku pre TREND komora.

Prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay dodáva, že nárast bol dosiahnutý zvýšením ponuky domácich potravín v Lidli, ktorý má v nich dlhodobo najnižší podiel a inak by túto povinnosť nedokázal zabezpečiť. Už preto má regulácia podľa neho v záujme podpory domácich výrobcov a potravinovej sebestačnosti zmysel. „Bolo by lepšie, keby nadpolovičný podiel slovenských potravín na pultoch obchodov či v letákových akciách bol prirodzený bez regulácie. Ak však takýto stav dlhodobo nenastáva, je to vážny argument pre štátnu reguláciu tohto typu,“ myslí si D. Poturnay.

Slovenské združenie pre značkové výrobky upozorňuje aj na medzinárodný rozmer regulácií. Ak by potravinový protekcionizmus prešiel jednej krajine, bol by to precedens pre ostatné. „Česi chceli schváliť zákon, ktorým by obchodníkom prikázali zvyšovať podiel domácich produktov na pultoch postupne až na 85 percent. Komisia však hneď ostro reagovala a návrh stiahli. Rumuni mali 50 percent a Bulhari zasa chceli prikázať 90-percentné zastúpenie domácich mliečnych výrobkov,“ vymenúva Ľ. Tuchscher.

Opatrenie zrejme zrušia

Hoci minister pôdohospodárstva Ján Mičovský z OĽaNO spočiatku vyhlasoval, že povinnosť zachová, po rokovaniach so zástupcom reťazcov už nemá vyhranený postoj. „Rozhodnutie treba urobiť do konca septembra. Hľadáme aj iné možnosti podpory propagácie slovenských výrobkov,“ uvádza tlačový odbor ministerstva.

Podľa M. Krajčoviča si minister uvedomuje, že opatrenie je v rozpore s európskym právom, a chce sa vyhnúť konaniu pred Súdnym dvorom EÚ a prípadnej pokute. „Je zjavné, že ide o rozpor nielen s európskym právom, ale aj ústavou. O tom svedčí aj to, že poslanci OĽaNO a SaS ešte vlani podali sťažnosť na Ústavný súd na viaceré ustanovenia zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami. Nevieme si predstaviť, že ako vláda zmenia svoje stanovisko a tieto protiprávne kroky minulej vlády budú v Bruseli obhajovať,“ uzatvára M. Krajčovič.