NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Ukázalo sa, že z nižšej DPH na potraviny má benefit hlavne zákazník

Znížená DPH na vybrané potraviny je už nejaký čas realitou. Ukázalo sa, že obchodníci dodržali svoj morálny záväzok deklarovaný v októbrovom memorande a situáciu nezneužili vo svoj prospech.

Naopak, v dôsledku toho, že sektor maloobchodu je na Slovensku vysoko konkurenčný, obchodníci ceny znížili nielen viac, ale aj skôr, než sa k tomu zaviazali.

Ako potvrdil aj monitoring rezortu pôdohospodárstva, k poklesu cien v niektorých obchodných reťazcoch došlo ešte pred nástupom zníženej DPH a to už v priebehu decembra. V čase vrcholiacich predvianočných nákupov sa snažili jednotliví obchodníci podporiť efekt zo zníženej DPH aj mimoriadnymi akciami, aby prilákali k sebe čo najviac zákazníkov. To spôsobilo, že cena dotknutých potravín klesla viac ako sa predpokladalo. V januári oproti decembru 2015 o 8,53 percenta a oproti novembru 2015 dokonca o 12,27 percenta.

Technické nastavenie softvérov pre duálne zobrazovanie cien na strane obchodníkov nebolo vôbec jednoduché. Pre lepšiu ilustráciu, len členovia Slovenskej aliancie moderného obchodu (Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco) museli vyfiltrovať a softvérovo podchytiť položku po položke, a to takto až 4 276 potravinových položiek, zaradených v niektorej zo 170 dotknutých kategórií vybraných potravín. Ako človek, ktorý sa zúčastňoval dialógu s vládou a následne participoval na realizácii správneho nastavenia duálnych cien pre vybrané potravinové položky do praxe, chcem konštatovať, že odborná spolupráca s ministerstvami pôdohospodárstva a financií, ako aj s Finančnou správou bola veľmi dobrá a konštruktívna. Všetkým zainteresovaným išlo totiž o to, aby sa správne zadefinovalo na aké mäso, mlieko, chlieb či ryby sa znížená DPH bude vzťahovať.

Ak mám zhodnotiť výsledok zníženia DPH, ukázalo sa, že aj keď zatiaľ ide o vymedzené množstvo potravín, osoh z neho majú hlavne spotrebiteľa. Treba si uvedomiť, že cenovo dostupnejšie potraviny majú pre každú populáciu osobitný význam, pretože z dlhodobého nutričného hľadiska sú pre jej zdravie kľúčové. Obchodníci s potravinami aj preto zastávajú názor, že DPH by mala klesnúť nielen u vybraných, ale u všetkých potravín no aj preto, že Slovensko daňovo zaťažuje potraviny najviac z okolitých krajín. Minimálne by bolo vhodné v čo najkratšom čase rozšírenie zoznamu potravín so zníženou sadzbou DPH u ovocia a zeleniny a mliečnych výrobkov, a to predovšetkým syrov a kyslomliečnych výrobkov, ktorých primeraná konzumácia má priamy pozitívny dopad na celkové zdravie obyvateľstva.

Osoh z toho by mali nielen samotní zákazníci, pre ktorých sa potraviny v prípade rozšírenia zoznamu s nižšou DPH stanú cenovo dostupnejšie, ale aj poľnohospodári a výrobcovia v dôsledku vyššieho odbytu svojich produktov.