Obchodníci sa vrátili na predkrízovú úroveň, reťazce po útlme ožili

Dátum: 05. augusta 2021

Zdroj: TASR

Zdroj: TASR

Zásoby z minulého roka sa postupne vyčerpali a zákazníci začali opäť vo veľkom nakupovať. Teší to najmä obchodníkov, ktorí po miernom poklese z úvodu roka opäť zvyšujú príjmy.

Potraviny sú pre ľudí životne dôležité, a preto nečudo, že reťazce sa nemohli sťažovať ani počas pandémie. Minulý rok bol pritom pre ne špeciálny, lebo ľudia začali nakupovať ešte viac. To sa odzrkadlilo aj na ich tržbách, keď podľa Finstatu sa napríklad spoločnosti Billa zvýšili o 5,8 percenta na viac ako 690 miliónov eur a Ternu až takmer o 27 percent na 176 miliónov eur.

Tento trend potvrdzujú aj údaje Štatistického úradu, podľa ktorých v prípade obchodných reťazcov bol každý ďalší kvartál úspešnejší ako predchádzajúci. S príchodom tohto roka sa to mierne otočilo, čo mali na svedomí rozsiahle opatrenia v rámci lockdownu. S postupným uvoľňovaním sa však ich tržby začali opäť dvíhať, v máji sa dostali do plusových čísel a v júni sa už vrátili na úroveň predcovidového roka, keď sa medziročne zvýšili z 1,4 až na 3,4 percenta.

Darí sa domácim aj zahraničným

Výnimočný rok má za sebou aj spoločnosť COOP Jednota, ktorá pozitívne privítala návrat ľudí z miest späť do regiónov, s čím súviseli častejšie nákupy v blízkosti domova. Tržby najväčšieho domáceho reťazca tiež rástli a napríklad COOP Jednota Nitra v porovnaní s rokom 2019 stúpli podľa databázy Finstat o viac ako sedem percent približne na 87 miliónov eur. Podobne sa pritom darilo aj ich ďalším spoločnostiam.

Aj vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák hovorí, že začiatok tohto roka bol poznačený pandémiou. Napriek tomu však v prvom polroku zaznamenali v ich reťazcoch rast predajov, ktorý stojí nad úrovňou minulého roka. „Tržby sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom stabilizovali,“ hovorí Lellák. Najčastejšie pritom zákazníci u nich siahali po čerstvej zelenine, tovare základnej potreby či ich privátnej značke.

Obchodníkom združeným v Slovenskej aliancii moderného obchodu zase vlani vzrástli tržby priemerne o 6,3 percenta. Ani zahraničné reťazce sa nevyhli komplikáciám s koronavírusom. „Tržby sa z tohto dôvodu nedajú objektívne medziročne porovnávať za kvartál, pretože pandemická situácia bola v jednotlivých mesiacoch medziročne odlišná,“ tvrdí Martin Krajčovič, predseda aliancie. Aj napriek vyšším tržbám pripomína, že im náklady stále zvyšujú hygienické opatrenia.

Nakupujeme inak

Po uvoľnení opatrení sa menia aj víťazi a porazení medzi tovarmi. „Čo sa týka produktov, tak po otvorení kaviarní a reštaurácií citeľne klesol maloobchodný predaj kávy. Zároveň s uvoľnením nosenia rúšok výraznejšie stúpol predaj žuvačiek, ktorý sa počas lockdownu úplne prepadol,“ tvrdí Krajčovič. Väčšia frekvencia nákupov pritom pomohla aj čerstvým výrobkov, hlavne čo sa týka nebaleného pečiva.

Čo sa však nezmenilo, je správanie samotných spotrebiteľov. Tí často počas lockdownu niektoré nákupy odkladali. Na to nadväzovala azda najväčšia zmena pri nákupoch, ktorá funguje aj niekoľko mesiacov po skončení lockdownu. „Mnohí ľudia si zvykli na menej časté a väčšie nákupy a to by im mohlo čiastočne zostať,“ konštatuje Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov.

Prítomný zostáva aj online predaj či donáška potravín. Podľa analytika Ľubomíra Koršňáka z UniCredit Bank to ovplyvnilo najmä menších predajcov v špecializovaných obchodoch s potravinami. V júni síce medzimesačne ich tržby rástli, ale medziročne sa prehĺbil ich pokles z 2,9 na 5,5 percenta. Nové zvyklosti u nás pritom majú zostať dlhšie, pričom Koršňák očakáva, že čiastočná korekcia skôr či neskôr príde. „Nebude to však okamžite a pravdepodobne ani nie v plnej miere, pričom pandémia naučila Slovákov nakupovať cez internet vo väčšej miere už aj potraviny a táto zmena by mala pretrvať dlhodobo,“ dodáva.