Veľkolepý návrat žuvačiek sa nekoná. Po roku sa však trend predajov otočil

Zdroj: finweb.hnonline.sk, Autor: Rastislav Tinák

Dátum: 20. augusta 2021

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Potravinám sa počas pandémie zväčša darilo, avšak nájdu sa aj produkty, ktoré dôvod na radosť nemali. Medzi ne patrí žuvačkový segment, ktorý sa s opatreniami prepadol o niekoľko percent. S uvoľnením prichádza zmena krivky, avšak zatiaľ zaostáva.

Poznáte to. Státie pri pokladnici vie byť pekne otravné a zdĺhavé. Z malých poličiek zväčša upúta pozornosť nejaká cukrovinka či balenie žuvačiek. Siahnete po nich automaticky, bez veľkého rozmýšľania. Prioritne však osviežujú dych, a na ten sme predtým mysleli pri každom stretnutí. Keďže však ústa prekryli rúška, zmenil sa aj postoj nakupujúcich.

Počas uplynulého roka nesiahlo po žuvačke veľa Slovákov, čo na vlastnej koži pocítil aj s týmto sortimentom súvisiaci segment. Ten s príchodom protipandemických opatrení tak nárazovo stratil desiatky percent na predajoch. „Počas pandémie koronavírusu sme zaznamenali výrazný pokles predaja v segmente žuvačiek. Najväčší bol skok o 30 percent v porovnaní s priemerom,“ hodnotí uplynulý rok Marek Koštrna, marketingový manažér TERNO real estate.

S uvoľnením opatrení však tento predajca registruje zmeny k lepšiemu. Trh však nie je predvídateľný, a tak sú stále opatrní. V porovnaní s najnižšími číslami počas pandémie je však aktuálny predaj vyšší o 57 percent. V apríli nastala stabilizácia a pozitívny zlom v predajoch aj napríklad v spoločnosti COOP Jednota Slovensko, kde počas uplynulého roka zaznamenali prepad o viac ako 11 percent.

Dôvod na radosť zatiaľ nie je

Súčasný trend na trhu so žuvačkami naznačuje, že sa situácia postupne zlepšuje. V prípade obchodu sa však dopyt zatiaľ nepribližuje k predpandemickej úrovni. Obchodníci na situáciu reagovali rôzne, pričom podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu Martina Krajčoviča sa hlavne snažili výrobky promovať alebo dokonca nahradiť iným tovarom. „Vo všeobecnosti, na takýto dôvod sa ťažko reaguje. Jednoducho zákazník tento tovar nepotreboval, preto ho prestal nakupovať,“ tvrdí Krajčovič.

Spoločnosť Mars zaoberajúca sa výrobou cukroviniek či žuvačiek vidí súčasný znížený záujem len ako dočasný trend súvisiaci s pandémiou. Aktuálne voľnejšie opatrenia už naznačujú, že sa so zrušením obmedzení rovnako vracia do normálnu aj nákupné správanie spotrebiteľov v rámci tejto kategórie. V spoločnosti tak očakávajú postupnú stabilizáciu trhu.

Zmenu trendu s príchodom jari pocítil aj segment distribúcie, pričom napríklad eseročka AKORD distribučná to na návrat k číslam pred pandémiou tak skoro nevidí. Najhoršie obdobie bolo v segmente hlavne počas prvých troch mesiacov tohto roka, keď predaje žuvačiek klesli o viac ako 50 percent oproti predpandemickému obdobiu. Aktuálne s vyšším záujmom prichádza aj viac objednávok, pričom pri žuvačkách stále strácajú zhruba 25 percent. „My sa špecializujeme na impulzný tovar, ktorý si spotrebiteľ neplánuje kúpiť. Myslím si, že táto skupina produktov stratila počas pandémie najviac, čo sa týka potravinového segmentu,“ konštatuje Klára Klačková, manažérka predaja v spoločnosti.

Nakupujeme inak

Za poklesom predajov pritom podľa predajcov a distribútorov stojí najmä nosenie rúšok a minimalizovanie počtu návštev. Z pohľadu Klačkovej sa však pod tento trend podpísalo aj zatvorenie firemných či školských bufetov, ale aj zmena nákupného správania spotrebiteľov. „Ide o tovar, ktorý kupujete neplánovane. Táto časť zákazníkov sa obmedzila aj kvôli zníženému počtu návštev obchodov na nevyhnutné minimum,“ tvrdí Klačková. Impulzným tovarom, ako sú napríklad žuvačky, tak pomáhajú intenzívnejšie nákupy, pričom na kúpu produktu sa zákazník veľakrát rozhodne až v poslednej chvíli pri pokladnici.

Menej časté nakupovanie pocítili aj výrobcovia tohto žuvacieho potešenia, keď v spoločnosti Mondelez odhadujú pokles na deväť percent. Ľudia najčastejšie prestali kupovať mentolové príchute, a to pre nepohodlnosť pri nosení rúšok. Na druhej strane výrobca zaznamenal vyšší záujem o ovocné príchute, čo hralo do karát ich výrobe. „Nebolo potrebné prispôsobovať výrobu, ovocné príchute sme vo svojom portfóliu už mali, ani sme nemuseli upravovať objemy vyrábaných produktov,“ tvrdí Jiří Šebek Corporate & Government Affairs manager pre Česko, Slovensko a Maďarsko spoločnosti. Vyšší dopyt po ovocných príchutiach sa pritom udržal aj po uvoľnení opatrení, a tak aj po opätovnom náraste záujmu o mentolové žuvačky.