NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Otvorený list Dankovi. Že odlievame pol miliardy do zahraničia? Také zisky ani nemáme, tvrdia reťazce

Zdroj: finweb.hnonline.sk  Dátum: 05.12.2018  Autor: Katarína Runnová

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1854046-danko-sa-o-odvode-nechce-bavit-retazce-mu-napisali-otvoreny-list

Obchodné reťazce tvrdia, že Andrej Danko nevypočul ich stanovisko k osobitnému odvodu.

Obchodné reťazce adresovali šéfovi parlamentu Andrejovi Dankovi otvorený list. V ňom ho vyzývajú, aby s nimi diskutoval o poslaneckom návrhu osobitného odvodu, ktorý má platiť už budúci rok. Práve z tohto odvodu je vyčlenených v budúcoročnom štátnom rozpočte 120 miliónov eur.

Slovenská aliancia moderného obchodu združuje najväčšie reťazce pôsobiace na Slovensku – Billu, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco. Martin Krajčovič, predseda aliancie, v liste upozorňuje šéfa SNS na fakt, že zástupcovia obchodníkov boli a stále sú otvorení diskusii na tému osobitného odvodu. Žiadajú odborný a transparentný dialóg. Členovia aliancie tiež pripomínajú, že proti odvodu sa okrem nich postavili aj slovenské reťazce, zamestnávatelia, odborári, právnici a ekonómovia.
Minulý týždeň usporiadala advokátska kancelária Taylor Wessing v spolupráci so spoločnosťou Grant Thornton tlačovú konferenciu, na ktorej informovala o úskaliach, na ktoré odvod môže naraziť. Tie sa týkali najmä toho, že odvod má byť v rozpore s Ústavou, rovnako ako s legislatívou Európskej Únie. Zákon je totiž podľa advokátskej kancelárie tak, ako je navrhnutý diskriminačný, zabraňuje slobode pohybu služieb a je v rozpore so smernicou DPH. “Zákon by nebol diskriminačný, keby platil pre všetky subjekty pôsobiace v maloobchode,“ objasňuje Radovan Pala, partner z advokátskej kancelárie Taylor Wessing.

Aliancia okrem týchto skutočností v liste upozornila na to, že zavedenie odvodu môže viesť k zvyšovaniu cien potravín a ďalšieho tovaru, na to, že ceny potravín nie sú iba obchodným rozhodnutím reťazca, ale tiež výsledkom sociálnej a daňovej politiky štátu a na to, že odvod môže mať negatívny dopad na celý potravinársky reťazec, vrátane zamestnanosti.
Aliancia sa tiež ohradila voči obvineniam zo strany Danka, podľa ktorých majú zahraničné reťazce odlievať do západných krajín 500 miliónov eur. “To by bolo o 175 percent viac ako dosiahnutý hrubý zisk všetkých členov Slovenskej aliancie moderného obchodu v roku 2017,” objasňuje Krajčovič a dodáva, že každý z členov aliancie je súčinný pri kontrolách posudzujúcich zákonnosť a oprávnenosť vykazovaných nákladov či hodnovernosť finančných výsledkov reťazcov.
Andreja Danka sme požiadali o stanovisko k otvorenému listu. Článok budeme aktualizovať.
ČO JE OSOBITNÝ ODVOD
SNS pripravila návrh, ktorým sa má zaviesť odvod pre reťazce vo výške 2,5 percenta z ich čistého obratu. V júni o ňom informoval predseda strany Andrej Danko. Odvod sa má týkať reťazcov, ktoré majú prevádzky aspoň v dvoch okresoch. Tieto predajne majú mať jednotný dizajn, spoločnú komunikáciu a spoločné marketingové aktivity. Z predaja potravín spotrebiteľovi by malo pochádzať minimálne 10 percent ich obratu. Obchodný reťazec by odvod nemusel platiť, ak výška odvodu za tri mesiace nepresiahne sumu päťtisíc eur. Návrh o osobitnom odvode je momentálne v druhom čítaní. Agrorezort s návrhom súhlasí, ale navrhol v ňom viaceré úpravy. Podľa nich by odvod nemal platiť pre malé a stredné podniky, podnikové predajne, obchodné aliancie, a tiež by od neho mali byť oslobodené najmenej rozvinuté okresy či malé obce.