NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Potraviny zdraželi extrémne rýchlo. Ako k tomu prispel Dankov odvod

Zdroj: ekonomika.sme.sk  Dátum: 25.02.2019  Autor: Marek Poracký
https://ekonomika.sme.sk/c/22061331/potraviny-zdrazeli-extremne-rychlo-ako-k-tomu-prispel-dankov-odvod.html
Európska komisia môže odvod pre reťazce pozastaviť.

BRATISLAVA. Ceny potravín na začiatku roka vždy rastú o niečo viac ako počas iných mesiacov v roku. V januári 2019 však jedlo v obchodoch zdraželo najviac za posledných 15 rokov.
Potraviny podľa čísel Štatistického úradu oproti decembru zdraželi tento rok v priemere o tri percentá. V Európskej únii je to po Cypre druhé najväčšie zdražovanie. “Za celkovým nárastom cien potravín stojí najmä mimoriadny odvod pre obchodné reťazce,” hovorí analytik spoločnosti Capital Markets Dominik Cisár.
Odvod presadila v parlamente Slovenská národná strana na čele s Andrejom Dankom. Proti obchodným reťazcom, najmä zahraničným, dlhodobo ostro vystupuje. Zákon do praxe vstúpil začiatkom roka.
Aké potraviny najviac rástli
“Dlhodobo sme pre vás zlacnili chlieb, maslo, vajíčka, tvaroh, olej, cukor, kávu, kuracie prsia,” hovorí hlas v reklamnom šote, v ktorom sa Lidl nepriamo porovnáva s ďalším obchodným reťazcom – Kauflandom. Obe firmy majú rovnakého majiteľa.
Lidl šot do televízií a na web nasadil začiatkom februára. Len niekoľko dní predtým, ako štatistici oznámili rekordné medzimesačné zdražovanie potravín od januára 2004.
Ľudia podľa Štatistického úradu najviac začali priplácať za ovocie a zeleninu – okrem iných za banány, paradajky, ale i papriku.
“Našou prirodzenou snahou je ponúknuť zákazníkom produkty za čo najvýhodnejšiu cenu na trhu, ktoré však zohľadňujú špecifiká aktuálne prijímaných zákonov,” reagoval hovorca Lidla Tomáš Bezák.
Mimoriadny odvod pre obchodné reťazce poslanci schválili v decembri. Určili ho na dva a pol percenta z ceny, týka sa približne ôsmich reťazcov.
Napríklad Kaufland a Lidl, ktoré na trhu na Slovensku majú približne 40-percentný podiel, by ho mali začať platiť až v júni. Účtovný rok sa pre ne začína až v marci, a zaplatia až za ďalší štvrťrok.
“Obchodné reťazce nebudú čakať, aby zvýšili ceny potravín, ale pripravujú sa na to a zdražujú postupne,” povedal Cisár.
Netradične vysoký nárast
Januárové zdražovanie cien potravín bolo netradične vysoké. Vo všetkých krajinách Európskej únie rástli ceny potraviny výrazne pomalšie. Napríklad v Česku ľuďom potraviny zdraželi o necelé percento.
Ako zdražovali potraviny v Európskej únii v januári Cyprus 4,6 percenta Slovensko 3,0 percenta Grécko 1,9 percenta Rumunsko 1,7 percenta Slovinsko 1,6 percenta Bulharsko 1,4 percenta Dánsko 1,4 percenta Holandsko 1,3 percenta Taliansko 1,1 percenta Litva 1,0 percenta Maďarsko 1,0 Česká republika 0,9 percenta Priemer EÚ 0,7 percenta Priemer eurozóna 0,7 percenta Španielsko -0,1 percenta Veľká Británia -0,4 percenta
Zdroj: Eurostat
Podobné pomalšie zdražovanie bolo aj na Slovensku vlani v januári. V porovnaní s decembrom 2017 si ľudia priplatili za potraviny o niečo viac ako dve percentá.
Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií predpokladá, že z celkového trojpercentného rastu cien potravín Dankov osobitný odvod tvoril necelé percento.
Vplyv mimoriadneho odvodu od pol do jedného percenta na celkové zdražovanie potravín vidí aj analytička Slovenského farmárskeho družstva Eva Sadovská. “Očakávame, že tento efekt bude vplývať na vyššie ceny potravín a nealkoholických nápojov aj v nasledujúcich mesiacoch,” povedala.
Ministerstvo financií má iný názor ako jeho inštitút. V náraste cien vidí vplyv mimoriadneho odvodu len 0,1 percenta.
Ministerstvo pôdohospodárstva s ministerkou Gabrielou Matečnou za SNS nesúhlasí. Argumentuje tým, že najväčšie reťazce prvú splátku za odvod zaplatia až v apríli, ďalšie ešte neskôr.
Danko na otázky SME do uzávierky neodpovedal.
Za zdražovaním potravín môže byť aj rast platov či sezónnosť. Napríklad vlani štát zvýšil príplatky za nočnú a víkendovú prácu.
Osobitný odvod posudzuje Brusel
Osobitný odvod sa od začiatku nepáčil obchodným reťazcom. Napríklad Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorej členmi sú viaceré obchodné reťazce, na jeseň upozorňovala, že potraviny preň môžu zdražieť približne o osem percent. Spustila preto aj kampaň. Veľmi jednoducho ilustrovala, ako nový odvod spôsobí, že ľudia budú platiť za tovar viac.
Kaufland na začiatku roka spustil kampaň, že bez ohľadu na nový odvod zmrazí ceny niekoľkých tisícok položiek. Po takmer dvoch mesiacoch pripúšťa, že odvod môže mať vplyv na ceny.
“Vo všeobecnosti tento odvod môže mať viacero dosahov, v závislosti od obchodného rozhodnutia každého reťazca, napríklad môže ovplyvniť ceny, spoluprácu s dodávateľmi, spomaliť nárast miezd či znížiť investície,” povedala hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová.
Ako sa zachová Tesco, nie je jasné. Priznalo len, že do tvorby cien vstupujú aj zmeny v zákonoch.
Osobitný odvod posudzuje už aj Európska komisia. Do konca marca by ho mohla pozastaviť.
Okrem toho opozícia podala pre odvod podnet na Ústavný súd.