NEWSLETTER

http://www.podstudovatobchod.sk/

SAMO je členom

EuroCommerce logo RUZ logo
Tlačové správy

Z letákových akcií vypadnú zaujímavé výrobky, pokuty bude obchod platiť hneď (čo schválili poslanci)

Zdroj: dennikn.sk  Dátum: 28.03.2019 10:13:34Autor: Denisa Čimová
https://dennikn.sk/1421449/z-letakovych-akcii-vypadnu-zaujimave-vyrobky-pokuty-bude-obchod-platit-hned-co-schvalili-poslanci/

V akciových letákoch v posledných týždňoch pribudli slovenské vlajočky. Obchodníci ich dávajú k výrobkom, ktoré sú slovenskej produkcie, nenápadne tak pripravujú zákazníkov na to, že ich uvidia onedlho v hojnejšom počte.
Už od 1. mája bude totiž musieť byť v letákoch obchodníkov, ale aj v ich ponuke na webe, minimálne polovica prezentovaných potravín slovenská. Prikáže to tak zákon, ktorý dnes poslanci opätovne schválili.
Prvýkrát tak už urobili už začiatkom februára, no prezident Andrej Kiska zákon vetoval. Namietal v ňom niekoľko vecí, nepozdávali sa mu najmä zmeny, ktoré urobili poslanci pozmeňujúcimi návrhmi.
K nim patrilo aj ustanovenie povinného, aspoň 50-percentného podielu slovenských potravín v letákoch, ktoré presadila Eva Antošová zo SNS. K nemu Kiska uviedol, že podľa európskej legislatívy je v rozpore s pravidlami voľného pohybu tovaru na spoločnom trhu EÚ.
Prečítajte si tiež Kiska vetoval ďalší zákon z dielne SNS, spochybnil podiel slovenských výrobkov v letákoch
Parlament však vo štvrtok vecné pripomienky prezidenta nezohľadnil.
Jedinú zmenu urobil v tom, že posunul účinnosť z 1. apríla na 1. máj, aby zákon nebol retroaktívny. Posunuli aj termín, dokedy musia obchodníci a dodávatelia upraviť zmluvy, aby boli v súlade s novým zákonom – z konca júna na koniec septembra tohto roku.
Za zákon hlasovalo 90 zo 143 prítomných poslancov.
Nebude v letáku, nebude v akcii?
Hoci niektoré reťazce už ponúkajú tovar v akciových letákoch aj na prvé aprílové dni, akoby rátali s tým, že od apríla, hoci už odvtedy mala platiť pôvodne zmena, polovičný podiel slovenských výrobkov dodržať nemusia. Výrazne však zvýraznili označenie slovenských potravín, najčastejšie vlajočkou, niektoré z nich aj zastúpenie slovenských produktov, aj keď sa ešte v polovičnému podielu nepriblížili.
To, ako pristúpia k novej povinnosti, ktorá bude platiť od mája, zatiaľ neprezrádzajú. Legislatíva im pritom dáva isté možnosti, ako udržať letáky a aj ponuku v obchodoch atraktívnu pre zákazníkov, keďže zákon jasne nehovorí, na akej ploche musí ponuka zo slovenskej produkcie figurovať.
Obchodníci aj výrobcovia však už naznačujú, že ponuka slovenských potravín v letákoch sa bude často opakovať a navyše nebude predstavovať široké spektrum výrobkov. Zo slovenskej produkcie totiž pochádza pomerne veľa mliečnych a mäsových výrobkov, no už výrazne menej cukroviniek či ovocia.
Stanislav Čajka, šéf reťazca Terno real estate, ktorá zastrešuje obchody Moja samoška, Terno a Kraj, povedal, že schválený zákon bude mať vplyv na to, ako sa budú určití hráči na trhu správať. „Rovnako bude mať vplyv aj na to, aká bude ponuka pre zákazníkov v letákoch bude,“ dodal.
Pripomenul, že napríklad v sortimente ovocia a zeleniny je mimo sezóny ťažké dostať dostať nejaké druhy ovocia či zeleniny zo slovenskej produkcie do letáku, nemáme žiadne slovenské oleje. „Nebude jednoduché vytvoriť pre zákazníka zaujímavú letákovú akciu,“ povedal Čajka.
„Pre nás obchodníkov bude veľmi ťažké vyskladať letáky tak, aby sme dodržali podiel 50 % : 50 % (slovenských a zahraničných). Jednou z najsilnejších tovarových skupín v letákových akciách sú cukrovinky a koľko máme výrobcov cukroviniek zo Slovenska, okrem Sedity?“ pýta sa Čajka.
Na to, že sa môže výrazne zúžiť ponuka cukroviniek v letákoch, upozorňujú aj obchodníci a značkoví výrobcovia. „V prípade veľkonočnej ponuky sa leták nebude dať ani vyskladať, keďže táto produkcia je takmer výlučne v zahraničí a na Slovensku neexistuje,“ tvrdia.
Zákazníci sa nemôžu veľmi spoliehať ani na to, že by okrem ponuky v letákoch, ktorá bude musieť byť aspoň spolovice slovenská, našli ďalšie obľúbené zahraničné výrobky, čo sa do letákov nevošli, v cenovej akcii na pultoch predajní.
„Ak už do akcií investujete, je dobré ju marketingovo odkomunikovať. To znamená, že sa akcie budú robiť so zreteľom na zákon, nie opačne, že investujete do akcie, znížite si maržu a potom o tom nikomu nepoviete,“ vraví Čajka.
Skôr si myslí, že budú možno dodávatelia, ktorí sa jednoducho do letáku nedostanú. A potom sa bude pýtať, ako sa dostane na svoje objemy. „Akcia je pre dodávateľa dôležitý nástroj na vyťaženie výrobných kapacít, linka musí chrliť. Ale na to potrebuje dodávateľ akcie,“ dodal.
Povinný podiel slovenských výrobkov v letákoch by sa podľa Martina Krajčoviča zo Slovenskej aliancie moderného obchodu nemal týkať len veľkých reťazcov, ale aj dodávateľov a podnikových predajní. „Pritom hrozí, že niektorí výrobcovia nebudú môcť mať vlastný leták, keďže sú zo zahraničia a nemajú ponuku slovenských potravín, čo je podľa nášho názoru je diskriminačné a v rozpore s právom EÚ,“ upozorňuje Krajčovič.
Pokuty budú platiť bezodkladne
Poslanci nezmenili ani tú časť zákona, ktorú kritizoval prezident a týkala sa splatnosti pokút. Tá sa tak od mája oproti dnešku výrazne zmení.
Dnes sa môžu obchodníci proti pokute, ktorú dostali na prvom stupni, odvolať. O tom, či ju dostali právom, alebo nie, rozhoduje druhostupňový orgán. Aj po jeho verdikte ešte môžu pokutu napadnúť na súde a vedia docieliť aj odklad splatnosti pokút.
To pritom reťazce, najmä v prípade miliónových pokút, v uplynulých rokoch dosť hojne využívali. Šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Jozef Bíreš pred niekoľkými týždňami potvrdil, že doteraz zaplatil miliónovú pokutu len jeden reťazec, ostatné dosiahli odklad, kým nerozhodne súd, boli aj prípady, keď miliónovú pokutu ŠVPS zrušila.
Aj preto, že sa štátu nedarí vymôcť milióny na pokutách, pričom podľa webu ŠVPS ich doteraz vymerali už viac ako 20, poslanci zákon zmenili. Od mája tak podľa neho budú musieť subjekty v celej potravinovej vertikále platiť pokuty do výšky 5 miliónov euro už na základe rozhodnutia prvostupňového správneho orgánu. Následne, ak druhostupňový orgán alebo súd rozhodnú inak, budú musieť vymáhať tieto zaplatené nezákonné pokuty späť.
Zväz obchodu a Slovenská aliancia moderného obchodu  pritom upozorňujú, že v priemere trvá súdny spor sedem a viac rokov. Túto zmenu považujú za porušenie našich ústavných práv a upretie prezumpcie neviny vybraným subjektom.
„Už dnes existuje viacero rozhodnutí, kedy prvostupňový a druhostupňový správny orgán rozhodol odlišne, tiež kedy súdy rozhodli inak ako správne orgány. Čo je horšie, že existujú aj rozhodnutia, kedy správne orgány nerešpektujú rozhodnutia súdov a to napriek tomu, že sú nimi viazané. Keďže jednorazová pokuta môže byť udelená až do výšky 5 miliónov euro, tak toto ustanovenie môže byť zneužité na likvidáciu subjektívne vybraných firiem na trhu,“ tvrdia obchodníci.
Viac ako 40 zakázaných praktík
Základným zámerom ministerstva pôdohospodárstva pri predkladaní zákona o neprimeraných podmienkach bolo zadefinovať nekalé praktiky, ktoré budú vo vzťahu obchodníkov s dodávateľmi zakázané. Takých sa dostalo do zákona viac ako štyri desiatky.
Neprimeranou podmienkou podľa zákona bude napríklad kúpa potraviny obchodníkom za nižšiu kúpnu cenu, ako sú ekonomicky oprávnené náklady dodávateľa, ale aj preddavková platba na budúce zmluvné pokuty.
Podľa zákona môžu úrady postihnúť aj obchodníka, ktorý bude podmieňovať dodávanie potravín výrobou potraviny pod obchodnou značkou reťazca. Pokuta bude hroziť reťazcu aj v prípade, ak odmietne uviesť na obale potraviny predávanej pod jeho obchodnou značkou meno dodávateľa či výrobcu a jeho sídlo, ak o to dodávateľ požiada.