Ceny tovarov a služieb rastú, trápi to nielen spotrebiteľov, ale aj obchodníkov

Zdroj: RTVS Jednotka; Ranné správy, Autor: Miroslav Řádek / Miroslav Frindt

Dátum: 17. mája 2022

Zdroj: RTVS

Zdroj: RTVS

Miroslav Frindt, moderátor: „Ceny tovarov a služieb rastú najviac za ostatných 20 rokov. Trápi to nielen spotrebiteľov, ale aj obchodníkov. A bližšie o téme teraz kolega Miroslav Řádek. Miro, dobré ráno.“

Miroslav Řádek, redaktor: „Dobré ráno, prajem. Každý z nás vie, o koľko naviac necháva v obchode pri svojich každodenných nákupoch. Infláciou sú ale zasiahnutí aj obchodníci a práve o tom, aké problémy spôsobuje inflácia práve obchodníkom, nám povie viac pán Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Pán Krajčovič, aké problémy teda trápia slovenských obchodníkov?“

Martin KrajčovičSlovenská aliancia moderného obchodu: „Dobré ráno, prajem. Tak inflácia, samozrejme, postihla nielen občanov, alebo niektoré iné firmy, ale aj obchodníkov. Treba si uvedomiť, že to, čo nás najviac ovplyvňuje, tak sú samozrejme nárast cien pohonných hmôt, práve kvôli tomu, že z distribučných centier potrebujeme každý deň voziť tie potraviny a iné produkty priamo na predajne do všetkých kútov Slovenska. A potom ďalšie sú to ceny energií samozrejme, pretože aj ten obchod pracuje tak, že treba v zime kúriť, v lete klimatizovať, ale samozrejme, každý obchod má množstvo chladiacich, mraziacich zariadení, ktoré majú vysoké odbery elektrickej energie. A to, čo viac-menej musíme ešte dovtedy robiť, je komunikovať s našimi obchodnými partnermi, teda dodávateľmi, aby sme dokázali zákazníkom dať produkty, ktoré sú kvalitné, ale aj cenovo konkurencieschopné.“

Miroslav Řádek: „Ekonómovia predpokladajú pokračovanie zvýšenia inflácie. Aký vývoj spotrebiteľského správania ako obchodníci ďalej predpokladáte?“

Martin Krajčovič: „Celkovo v Európe, vrátane Slovenska sa predpokladá taká polarizácia dopytu. To znamená, že sa vytvorí veľký dopyt po lacných potravinách, ten už v podstate začal počas pandémie a táto inflácia ho iba znásobila, že ľudia nechcú obmedziť nejaké svoje množstvá, ktoré nakupujú, ale hľadajú lacnejšie alternatívy. Čiže tam predpokladáme, že bude stále pokračovať vyhľadávanie akciového predaja, bude aj príklon k privátnym značkám obchodníkov, kde je pomer cena, kvalita lepší ako pri brandových výrobkoch a tá druhá skupina zase ľudí, ktorá vznikne, alebo spotrebiteľov, tak budú tí, ktorí budú vyhľadávať aj prémiové výrobky, ale potom najmä trendové ako sú potraviny na rastlinnej báze, biopotraviny, tam predpokladáme naozaj stály rast. Tie ohrozené kvázi ako výrobky sú tie, ktoré nebudú vedieť konkurovať ani cenou a nesledujú ani tieto trendy. Tam sa predpokladá celoeurópsky pokles tržieb na týchto produktoch, pretože nespĺňajú nejakú tú polarizáciu dopytu, ako sa vytvorí v rámci spotrebiteľského správania.“

Miroslav Řádek: „Obchodníci sa zaviazali k nezvyšovaniu marží po dohode s vládou. Túto dohodu zatiaľ aj dodržiavajú, je možné udržať nezvyšovanie marže do budúcnosti práve na základných potravinách ako sa sú vajcia, mlieko, alebo šunka, poprípade pekárenské výrobky?“

Martin Krajčovič: „Treba si povedať, že tieto základné potraviny sú najviac aj cenovo senzitívne pre zákazníka. Preto nejaké umelé navyšovanie marží pri týchto potravinách nehrozí. A nemyslíme si ani, že do budúcna by to boli práve tieto potraviny, kde by rôzni obchodníci by si chceli akože zvýšiť maržu, alebo zisk. Čiže predpokladáme, že táto dohoda, ktorá bola spravená, tak pôjde ďalej.“