Dezerty a bonboniéry doplatili na zákazy vychádzania a návštev

Zdroj: finweb.hnonline.sk, Autor: Rastislav Tinák

Dátum: 17. mája 2021

Zdroj: Flickr.com

Zdroj: Flickr.com

Hlavne prvá vlna koronavírusu zabránila organizovať oslavy.

K rodinným oslavám či rôznym výročiam neodmysliteľne patria obľúbené darčeky Slovákov, bonboniéra či dezert.

Ich predaj však počas minulého roka obmedzila pandémia, keďže ľudia sa nemohli navštevovať, a veľa osláv tak bolo bez tradičnej sladkosti.

„Pandémia a opatrenia s ňou súvisiace ovplyvnili správanie spotrebiteľov. Obmedzili sa príležitosti, keď si ľudia dávajú ako darček bonboniéry. Najviac viditeľné to bolo vlani počas veľkonočných sviatkov,“ hovorí Pavel Vojta, marketingový manažér spoločnosti Storck.

Lockdown znižoval predaje

Výrobca cukroviniek Storck má pod sebou známe značky dezertov a bonboniér ako napríklad Merci či Toffifee, pričom minulý rok potvrdili na trhu pokles predajov.

Podľa Vojtu sa zákazníci viac zameriavali na efektívnejšie míňanie peňazí, keď kupovali len tie najdôležitejšie potraviny alebo vyhľadávali akcie. Na situáciu v spoločnosti zareagovali tak, že aj keď sa dezerty predávali menej, rozhodli sa ponúkať produkty v spolupráci s partnerskými obchodnými reťazcami za akciové ceny. To dokázalo osloviť zákazníkov, čím zastavili klesajúci trend predajov.

V spoločnosti Mondelez, v ktorej vyrábajú produkty Milka či Figaro, zaznamenali pád len počas prvej vlny pandémie. Aj napriek nižším predajom bonboniér je ich sortiment dostatočne pestrý a stratu dokázali nahradiť napríklad predajom tabuľkových čokolád.

„Princípom rychloobrátkového tovaru je schopnosť sa rýchlo prispôsobiť potrebám trhu. Naše portofólio je veľmi široké a dokážeme vo výrobe pomerne pružne reagovať a prispôsobiť ju produktom, o ktoré je záujem,“ konštatuje Gabriela Bechynská, manažérka korporátnych vzťahov v spoločnosti Mondelez.

Výrobca sladkostí následne počas leta evidoval prekvapivý rast predajov, ktorý išiel ruka v ruke s uvoľnením opatrení a obnovením návštev medzi domácnosťami.

Najviac utrpela distribúcia

Spoločnosť Bona sa na Slovensku dlhé roky venuje dovozu a distribúcii cukroviniek, či už do tradičných prevádzok, obchodných sietí, ale aj v rámci internetového predaja.

Segment dezertov im medziročne v roku 2020 klesol približne až o 50 percent, keď sa im tržby z roku 2019 znížili z viac ako 440-tisíc eur na 237-tisíc eur. „Najhoršie obdobie bolo od polovice marca do konca apríla, vtedy sa predaj cukroviniek prakticky zastavil,“ tvrdí Ján Kostra, konateľ spoločnosti.

Najväčší pokles zaznamenali najmä pri tradičných prevádzkach, ktoré boli značnú časť roka obmedzené či uzavreté. Obchodné reťazce boli podľa Kostru stabilné, pričom ich podržala hlavná sezóna počas konca kalendárneho roka. Pomohol aj výrazný rast online predaja, ktorý v porovnaní s rokom 2019 stúpol až o 96 percent.

Ani v reťazcoch sa nedarilo

Pri hodnotení pandemického roka označil Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, segment dezertov a bonboniér ako jeden z porazených. To potvrdzujú aj členovia moderných obchodníkov, kde napríklad v sieti Billa zaznamenali pokles predaja najmä počas prvých mesiacov koronakrízy a v čase zákazov vychádzania.

Hlavné obdobie je podľa obchodníkov okolo Valentína, Dňa matiek či pri najčastejších menách Slovákov. „Súvisí to s tým, že tento tovar zákazníci nakupujú s cieľom stretnutia sa s rodinou či priateľmi. S uvoľnením opatrení vidíme postupný nárast záujmu o tieto tovary,“ konštatuje Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa spoločnosti Billa.

Podobnú situáciu eviduje aj reťazec Kaufland, podľa ktorého mala na znížený záujem vplyv aj zmena spotrebiteľského správania, keď zákazníci nakupovali menej často, ale vo veľkom množstve. „Môžeme však povedať, že spotrebný kôš sa začína podobať predpandemickému obdobiu a záujem o dezerty a bonboniéry v porovnaní s pandemickým obdobím sa mierne zvýšil,“ tvrdí Lucia Vargová, hovorkyňa firmy Kaufland.