Inflácia rozohrala súboj o ceny

Zdroj: tovarapredaj.sk, Autor: Tatiana Kapitánová

Dátum: 02. septembra 2022

Zdroj: tovarapredaj.sk

Zdroj: tovarapredaj.sk

Na jednej strane stojí výrobca, ktorý chce svoj produkt predať čo najdrahšie a na druhej strane obchodník, ktorý chce ten istý produkt kúpiť čo najlacnejšie. Ide o prirodzený vzťah medzi dodávateľom a odberateľom. Ak nájdu spoločnú reč, spotrebiteľ má k dispozícii zaujímavý sortiment za atraktívne ceny. Ale ak ju nenájdu, dohoda sa nekoná a obaja musia skúsiť šťastie s inými partnermi. Aj v minulosti sa stali mnohé prípady, keď sa z obchodnej siete nejaký producent stiahol a po čase opäť vrátil. Posledné mesiace sú však poznačené enormným rastom nákladov na všetkých vstupoch, a tak sa z rokovaní o cenách stala šachová partia s nejasným koncom.

Nestáva sa často, aby sa verejne diskutovalo o nevydarených obchodných rokovaniach. Keď začiatkom prázdnin oznámila spoločnosť Tauris Group, že odchádza z predajní nemeckého reťazca Kaufland, poukázala na problém, na ktorý môžu naraziť mnohé dlhoročné partnerstvá. Nájsť kompromis a dohodnúť sa na cene totiž v súčasnosti nie je vôbec ľahké. Aj preto sa spotrebitelia musia pripraviť na to, že sortiment na pultoch predajní nielen dražie, ale sa aj obmieňa. A keď boli zvyknutí, že si v Kauflande kupujú Zipser šunku od Taurisu, teraz ju tam nenájdu.

Pandémia, klimatická kríza, drahšia práca i pohonné hmoty. Keď sa spojí viacero rozhodujúcich faktorov v rovnakom čase, je z toho celosvetové zdražovanie potravín, ktorému čelí od konca minulého roka aj slovenský trh. K tomu sa pridala vojna na Ukrajine, ktorá priliala olej do horiaceho ohňa. Výsledkom je enormný rast nákladov a inflácia, ktoré láme každý mesiac rekordy. Štatistický úrad SR uvádza, že v júni došlo k medziročnému nárastu cien o 13,2 %, pričom potraviny a nealkoholické nápoje zdraželi o 17,9 %.

Spoločnosť Tauris Group zdôvodnila stiahnutie svojich výrobkov značiek Tauris a Ryba Košice z regálov nemeckého diskontu tým, že ich k tomu prinútil tlak Kauflandu na nízke ceny. Výrobca hovorí, že ceny nezdvíha účelovo. „Do cenotvorby primárne vstupuje a priamo ju ovplyvňuje faktor enormného zdražovania poľnohospodárskych komodít, korenín, oleja, čriev či pomocného a obalového materiálu, ktoré sú potrebné pre našu výrobu a, samozrejme, aj nákup energií a palív, ktorých ceny pre neistotu spôsobenú vojnou dosahujú rekordné úrovne,“ vysvetlil generálny riaditeľ Tauris Group Richard Duda.

Príkladom je rybná surovina. Podľa Taurisu cena za filety z aljašskej tresky vzrástla o 50 %, na čo majú vplyv sankcie voči Rusku či nechuť výrobcov nakupovať lacnejšie tresky z Číny. Ich výhodná cena totiž má svoju daň. Ryby sú niekoľkokrát zamrazované a tamojšia legislatíva umožňuje, aby sa k spotrebiteľovi dostala ryba, ktorá strávila aj štyri roky v mraziacom boxe. Sadzby energií sú zas medziročne vyššie o 300 %. „Ten, kto dokáže znižovať ceny, to nemôže robiť bez toho, aby nezasahoval do overených receptúr a úmyselne tak neznižoval kvalitu a čerstvosť svojich výrobkov – iba ak by chcel dobrovoľne spáchať ekonomickú samovraždu,“ uviedol Richard Duda.

Proti týmto tvrdeniam sa Kaufland rázne ohradil. „Naša spoločnosť si plne uvedomuje aktuálnu náročnú situáciu na trhu a vníma zvyšovanie nákladov, energií a pohonných látok. Kvalita produktov je a aj vždy bola a bude v Kauflande na prvom mieste a je vyslovenou nepravdou, že by sme požadovali jej zníženie,“ vyhlásil hovorca obchodnej siete Samuel Machajdík. Zároveň pokračoval, že nežiadali od výrobcu zníženie aktuálne dohodnutých dodávateľských cien. „Akceptovali sme určité navýšenie dodávateľských cien, ale nie v takej extrémnej miere, ako ho navrhovala skupina Tauris Group,“ dodal.

K problému sa dokonca vyjadrilo aj ministerstvo pôdohospodárstva, u ktorého sa údajne zhromažďujú informácie o tom, že tradiční slovenskí potravinári majú problémy s dodávaním tovaru najmä do obchodnej siete Kaufland, ktorá podľa nich preferuje cenovú politiku pred kvalitou potravín. „Cenová politika obchodníkov nemôže víťaziť nad kvalitou potravín! Rázne preto apelujem na spoločenskú zodpovednosť obchodníkov, a to najmä v tejto dobe, keď potravinári a farmári čelia enormným nárastom vstupov pri svojej činnosti,“ uviedol minister Samuel Vlčan.

Kaufland zas zamrzelo, že sa agrorezort vyjadril k situácii bez toho, aby ho požiadal o stanovisko. „Konanie ministerstva reťazec znepokojuje o to viac, že dlhodobá podpora slovenských dodávateľov a rozširovanie podielu slovenských výrobkov v sortimente patrí k prioritám Kauflandu. V tomto smere realizuje už niekoľko rokov viacero úspešných aktivít,“ uvádza sieť vo svojom stanovisku.

Okrem mediálnej prestrelky je však hmatateľným výsledkom tohto sporu o ceny fakt, že spotrebitelia si produkty od slovenského výrobcu nekúpia v Kauflande. Nájdu ich však v sieťach Coop, CBA, Fresh, Billa, Tesco a v Tauris Mäsiarstvach u Býka.

Rokovanie o cene je podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu Martina Krajčoviča štandardným obchodným vzťahom medzi dodávateľmi a odberateľmi. V každom priemyselnom odvetví sa stáva, že dodávateľ sa nezhodne s odberateľom na cene a prerušia svoje vzťahy. To sa dialo aj pred infláciou. Ale kým v minulosti sa podmienky na nasledujúci rok dohadovali spravidla na jeseň, súčasná situácia cenovej nestability spôsobuje, že sa rokuje takmer nepretržite.

Podľa jeho slov sa maloobchod momentálne nachádza v období, keď nastáva polarizácia dopytu. To znamená, že sa vytvára veľká skupina spotrebiteľov, ktorých jediným determinantom pri nákupe je cena. Druhou skupinou sú sociálne silnejší spotrebitelia a mladí ľudia, ktorí nakupujú najmä trendové potraviny, teda prémiové potraviny na rastlinnej báze a biopotraviny. „Potraviny, ktoré nie sú trendové a nevedia konkurovať cenou, majú momentálne na celom európskom trhu väčší problém sa uplatniť. V čase krízy, ako je táto, je oveľa väčší tlak na cenu v celom dodávateľskom reťazci. Oveľa viac sa teda prejavuje dlhodobé zanedbávanie potravinárskeho sektora na Slovensku, ktorý nie je dostatočne konkurencieschopný ani voči okolitým krajinám z V4,“ konštatuje Martin Krajčovič. Zároveň priznáva, že investičný dlh v slovenskom potravinárstve má za následok, že domáci výrobcovia žiadajú od obchodníkov výraznejšie zvyšovanie cien než zahraniční producenti.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora upozorňuje, že ani náhrada domácich výrobkov dovozovými nemusí vyriešiť aktuálnu situáciu. „Problém s energiami a rastúcimi cenami hlásia aj mnohé iné krajiny, ktoré v rámci Európy vyrábajú v omnoho väčších množstvách ako naši výrobcovia. A práve títo zahraniční výrobcovia budú možno v konečnom dôsledku na tom ešte horšie, čo sa týka dostatku energií. Situácia je naozaj neistá pre každého,“ uvádza Matej Korpáš z tlačového oddelenia komory.

Ako pokračuje, obchodníci akceptujú zvyšovanie cien dodávateľov v nedostatočnej miere. A tak každý výrobca, ktorý má zvýšené energetické náklady, má obavy o svoju existenciu. „Tlak je z jednej strany na cenu a dodávky energií a z druhej strany na odbytové ceny produktov. Výrobcovia sú tak tlačení z každej strany,“ hovorí Matej Korpáš.

O zvyšovanie odberateľských cien žiadajú obchodníkov výrobcovia prakticky z každej kategórie. „K navýšeniu cien pristúpili všetci dodávatelia, pretože každý zohľadňoval nárast cien energie a pohonných hmôt. Najväčší tlak na ceny bol v pekárenskom sektore, mliečnych výrobkoch, olejoch a mäsových výrobkoch,“ všíma si konateľ siete Delia potraviny Jozef Berko. Spoločnosť Labaš cítila najsilnejší tlak v kategórii tukov, olejov, múky a z nich vyrábaných produktov. „Momentálne sa už situácia mierne stabilizovala, ceny prestali rásť takým tempom, pri slnečnicovom oleji dokonca cena rapídnejšie poklesla. Napriek tomu je ale olej výrazne drahší, ako bol minulý rok,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Martin Labaš.

Na jednej strane stoja výrobcovia so zvýšenými nákladmi a na druhej strane spotrebitelia, ktorým klesá reálny príjem. Obchodníci preto musia k cenotvorbe pristupovať maximálne opatrne, aby dokázali ponúkaný sortiment aj predať zákazníkom. „Každý produkt má svoju hranicu ceny, nad ktorú už spotrebiteľ nepôjde. To znamená, že si to buď prestane kupovať úplne, alebo si to bude kupovať zriedkavejšie. Nepretržite to analyzujeme, cenotvorbu a sortiment meníme na dennej báze,“ pokračuje Martin Labaš. Spoločnosť neprestala so žiadnym dodávateľom spolupracovať úplne a trvalo. S niektorými však krátkodobo nespolupracovali, pokiaľ nenašli vzájomnú dohodu na nových cenníkoch pri zvyšovaní cien. „Samozrejme, niektoré výrobky sme pre vysokú cenu museli z ponuky vyradiť, ale nešlo o ukončenie spolupráce v celom rozsahu,“ tvrdí Martin Labaš. Podobne aj Delia potraviny vylistovali konkrétne výrobky, pri ktorých mali producenti prehnané požiadavky na zvýšenie ceny oproti podobným výrobkom od ostatných dodávateľov.

So zvyšovaním cenníkov dodávateľských produktov sa stretáva aj sieť dm drogerie markt. Avšak vďaka vlastným privátnym značkám má detailnejší prehľad o tom, ako sa vyvíjajú vstupy jednotlivých produktových skupín, čo jej uľahčuje posudzovanie adekvátnosti úpravy cien. „Detaily spoluprác s jednotlivými obchodnými partnermi považujeme za obchodné tajomstvo. Nevylučujeme, že v dôsledku aktuálnej situácie môže prísť k optimalizácii sortimentu,“ vysvetľuje sortimentná manažérka siete Simona Rigáňová.

V súčasnej dobe už možno čoraz zreteľnejšie sledovať zmeny v nákupných zvykoch spotrebiteľov. „Kupujú menej prémiových produktov a nakupujú lacnejšie verzie jednotlivých tovarov. Nálady spotrebiteľov vždy ovplyvňujú aj medializované správy, napríklad hroziaci nedostatok oleja vyprázdnil sklady s touto komoditou. Ľudia si určite robia zásoby vo väčšej miere ako predtým,“ uvádza predseda predstavenstva CBA SK Pavol Mikušiak.

Jozef Berko si všíma, že zákazníci nakupujú len do výšky svojho vyčleneného rozpočtu na potraviny. Zdražovaním potravín ho nezvyšovali, keďže v prvom polroku nerástli mzdy tak rýchlo ako ceny. „V rámci toho svojho rozpočtu sa snaží zákazník nakupovať výhodnejšie a využíva vo veľkej miere akciovú ponuku,“ vysvetľuje.

Cena bola pre spotrebiteľa vždy dôležitá, avšak dokázal si priplatiť za produkty, v ktorých videl kvalitu a pridanú hodnotu. V súčasnosti však cenovke prikladá ešte väčší význam a konkurencia medzi obchodníkmi sa zostruje. „Myslím, že mienkotvorné výrobky sú v ešte agresívnejších cenách, ako to bolo v minulosti. V dobe, keď sa ceny všade zvyšujú, myslím, že každý bude chcieť vyzerať v očiach zákazníka čo najlacnejšie,“ uvádza Martin Labaš.

Podľa Jozefa Berka je momentálne cenová situácia veľmi neprehľadná. „Keď ešte začiatkom roka zákazník nakupoval rovnaké výrobky v každej sieti zhruba za rovnaké ceny, teraz sú tie rozdiely v niektorých prípadoch diametrálne odlišné,“ dodáva s tým, že viac sa zvyšovali štandardné predajné ceny než predajné ceny v akciách. Preto sa často stáva, že aktuálne akciové ceny sú na úrovni akciových cien zo začiatku roka, hoci bežné ceny bez akcie sú vyššie, než boli na začiatku roka.