Koniec „šmejďáckym“ praktikám a falošným zľavám. Od júla začne platiť nový zákon na ochranu kupujúcich

Zdroj: aktuality.sk, Autor: Filip Maxa

Dátum: 16. mája 2024

Zdroj: aktuality.sk

Zdroj: aktuality.sk

Zákon vstúpi do platnosti už na začiatku júla. Obchodníci vítajú jasné pravidlá, ktoré sa už uplatňujú aj v iných krajinách.

Fiktívna zľava, ktorá v skutočnosti nepredstavuje zníženie ceny, alebo podľahnutie klamlivým predajný praktikám. Od júla dostanú kupujúci možnosti, ako sa voči týmto praktikám účinnejšie brániť.

Koncom minulého mesiaca totiž Národná rada Slovenskej republiky schválila nový zákon, ktorý má lepšie chrániť koncových spotrebiteľov. Začne platiť od 1. júla a pre ľudí má priniesť rozšírenú ochranu pri nakupovaní. Väčšina noviniek prichádza zo smerníc EÚ.

„Schválením zákona o ochrane spotrebiteľa sme urobili dôležitý krok smerom k zvýšeniu ochrany zraniteľných skupín spotrebiteľov. Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu na 30 dní v situáciách, kedy dochádza k uzatváraniu zmlúv počas nevyžiadanej návštevy obchodníka v domácnosti alebo počas predajných prezentačných akcií, je významným opatrením na ochranu spotrebiteľských práv,“ uviedla ministerka hospodárstva SR Denisa Saková.

Zmeny pri podomovom predaji

Podomový predaj alebo predaj priamo v domácnostiach zákazníkov môže prinášať rôzne nevýhody a problémy. S takouto formou sa spája najmä predaj pod tlakom. Zákazníci sú nútení kúpiť si produkty na mieste, často bez dostatočného času na premyslenie. To môže viesť k nevhodným alebo impulzívnym nákupom.

Okrem toho je obmedzená možnosť porovnania produktov. Pri podomovom predaji majú zákazníci obmedzený prístup k informáciám o alternatívnych produktoch. Bez možnosti porovnania môžu skončiť s produktom, ktorý nemusí byť cenovo výhodný. Rovnaké to je aj pri špeciálnych predajných akciách, keď zákazníci nemajú dostatok času na premyslenie.

„Zákon predlžuje obdobie, počas ktorého môžu spotrebitelia odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu zo 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá počas návštevy obchodníka doma alebo na eventoch zameraných na predaj a prezentáciu produktov. Ďalším cieľom zákona je povzbudiť obchodníkov, aby dobrovoľne prestali porušovať predpisy a kompenzovali spotrebiteľov, čo by malo viesť k rýchlejšiemu naprávaniu porušených spotrebiteľských práv,“ uvádza rezort hospodárstva.

Falošné zľavy majú skončiť

Veľkou novinkou bude aj obmedzenie falošných zliav, s ktorými sa môžu zákazníci stretnúť najmä počas obdobia výpredajov či Black Friday. Obchodníci umelo zvyšujú ceny produktov, aby potom mohli uvádzať vyššie percentuálne zľavy.

Obchodníci môžu zvýšiť ceny produktov aj týždne pred plánovaným výpredajom. Potom, keď príde čas na výpredaj, znížia ceny späť na pôvodnú úroveň alebo mierne nižšie, ale prezentujú ich ako výraznú zľavu. Zákazníci sú často viac motivovaní kúpiť produkty, ktoré sú výrazne zľavnené.

Zákazníci, ktorí nemajú prehľad o cene produktu, môžu byť ľahko zavedení v predstave, že získavajú produkt za výhodnú cenu, aj keď je jeho cena rovnaká alebo len mierne znížená. Práve takéto správanie obchodníkov je už v niektorých krajinách regulované. Obchodníci budú povinní uvádzať najnižšiu cenu, za ktorú bol produkt predávaný posledných 30 dní.

„Nový zákon zvyšuje tiež ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať spotrebiteľov na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je,“ potvrdzuje zmeny ministerstvo hospodárstva.

Obchodníci nie sú proti

Od viacerých obchodníkov sme zisťovali, ako vnímajú zmeny, ktoré sa chystajú od 1. júla. Alza tvrdí, že už niekoľko rokov je priekopníkom v prezentovaní transparentných zliav vypočítaných z cien pred zľavou, bez ohľadu na nový zákon.

„Pôvodná cena (na webe typicky vyobrazená v rámci informovania o zľave ako preškrtnutá) znamená najnižšiu cenu za posledných 30 dní pred zľavnením, za ktorú predmetný tovar/službu/licenciu Alza ponúkala na svojom e-shope. E-shop Alza.sk tak dlhodobo presadzuje skutočné zľavy,“ tvrdí Alza.

Ikea hovorí, že víta a rešpektuje zmeny na trhu, ktoré prinášajú transparentnosť a majú pridanú hodnotu pre zákazníka. Aj Zalando uviedlo, že zákazníci budú mať istotu, že zľavy sú transparentne komunikované.

„Kedykoľvek sa zákazníci pozrú na ľubovoľný tovar, budú mať istotu, že uvidia najnižšiu cenu za posledných 30 dní a v prípade zliav aj pôvodnú cenu produktu. Týmto krokom poskytneme dodatočnú transparentnosť a zákazníkom citlivým na cenu zaručíme, že u nás nájdu tie najlepšie ponuky,“ spresnilo Zalando.

SAMO: Iba zosúladenie s EÚ

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje mnohých obchodníkov na Slovensku, hovorí, že regulácia vychádza zo smernice EÚ a ostatné krajiny EÚ ju už implementovali.

„Toto opatrenie bude chrániť nielen spotrebiteľov pred klamlivou reklamou, ale aj všetkých poctivých obchodníkov, ktorí korektne informujú spotrebiteľov o zľavách,“ myslí si predseda SAMO Martin Krajčovič.

Obchodníci by rovnako nemali označovať tovar ako rovnaký, ak má v zahraničí inú kvalitu. Aj v tomto prípade vraj ide len o zladenie európskej legislatívy. Výrobcovia sa podľa aliancie prispôsobili už dávnejšie.

„Analýzy, ktoré boli vykonané Európskou komisiou, nepotvrdili, že by išlo o problém medzi západnými a východnými krajinami EÚ. Rozdiely sa ukázali aj medzi západnými krajinami navzájom alebo aj s lepším výsledkom porovnania pre východné krajiny EÚ,“ dodal Krajčovič s tým, že by takéto prípady bolo nutné prešetriť.