Letné akcie a výpredaje. Dá sa ušetriť?

Zdroj: TV Markíza

Dátum: 08. augusta 2024

M. Krajčovič hosťom realácie Teleráno na TV Markíza

ríjemné dobré ráno. Otázka na začiatok, že či je vôbec teraz niečoho taký prebytok, že sa to snažia obchodníci predať za každú cenu?

Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
Určite, ako v rámci nepotravinárskeho sortimentu vždy platí, že po sezóne sa dá vždy veľmi dobre nakúpiť a práve v potravinách, to je zase troška opačne, že v tej sezóne je veľmi dobré nakúpiť a tak, ako aj všetci výživoví experti odporúčajú, aby sa konzumovalo sezónne ovocie a zelenina, tak teraz to platí aj pre peňaženky spotrebiteľov, pretože, naozaj, sú veľké prebytky ovocia a zeleniny, ktoré sú sezónne, pretože sa musia umiestniť teraz na trh. Najmä, keď Slovensko má veľmi nízke kapacity, napr. skladovacie, aby to dokázalo preskladovať dlhšie obdobie, to znamená, že aj producenti sa potrebujú zbaviť tejto úrody tak, aby ju predali, čiže tá cena ide vždy v rámci sezóny nižšie. Čiže je ten najsprávnejší čas pre všetkých spotrebiteľov, aby si dobili baterky vitamínmi cez ovocie a zeleninu, pretože dokážu aj lacnejšie nakúpiť, najmä teda tú sezónnu, ktorá sa pestuje na Slovensku.

Kveta Horváthová, moderátorka
O čo ale momentálne je najväčší záujem medzi spotrebiteľmi?

Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
Ten záujem je napr. aj sezónny v rámci, keď si zoberieme grilovaciu sezónu, záhradkársku sezónu, tak teraz už to postupne ide aj do výpredajov, pretože tie objednávky sa robia veľmi skoro, aj 6 mesiacov pred sezónou, a teda aj obchodníci potrebujú vypredať to, aby uvoľnili skladové zásoby zase pre novú sezónu, ktorá príde. Čiže rovnako môžme vidieť, že tento sortiment je veľmi dobre dnes aj nakúpiť a po sezóne je to aj výhodné si nakúpiť, kto tak neurobil ešte pred. A, samozrejme, je to, čo je alebo o čo je záujem, tak to sú tzv. produkty, ktoré sú tým dôvodom, aby človek navštívil ten alebo onen obchod, na základe ktorého si vyberá a u nás sú to napríklad, takým typickým je to mlieko, mliečne výrobky a môže to byť aj mäso, čiže sú to rôzne takéto základné potraviny.

Tomáš Juríček, moderátor
Vy ste spomenuli grilovanie, teraz ste spomenuli mäso a ja už počujem, ako to syčí na tom grile, cítim tu chuť krásneho medium rare steaku. Ako je na tom mäso aktuálne?

Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
Mäso je, naozaj, taký špecifický tovar, vždy to bolo takým symbolom hojnosti a ako keby v tých mysliach ľudí to stále na Slovensku zostáva a mäso tvorí aj podstatnú časť jedálnička, napr. oproti iným európskym krajinám, kde je to oveľa vyváženejšie s tou rastlinnou stravou. A musím povedať, že naozaj, každý si chce dopriať to mäso bez ohľadu na to, v akej je sociálnej situácii a vidíme to napr. v predajoch, že extrémne sa ho predá v akcii, až 70-80 % mäsa sa predá v akcii. To znamená, že ten spotrebiteľ buď pripravuje to mäso, ktoré je v akcii alebo si ho kúpi a zamrazí, aby ho použil potom neskôr. Ale je to naozaj, vidíme, že naozaj prierezovo v rámci sociálnych skupín na Slovensku to po tom mäse je obrovský dopyt a neviem, že či je dokonca ešte nejaká potravina, ktorá by tromfla ten predaj v rámci akciového predaja.

Kveta Horváthová, moderátorka
Dovolenkári si možno všimli, že káva v Taliansku je oveľa alebo výrazne lacnejšie ako u nás. Čím to je?

Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
No tak, ako napr. u nás to hýbe sa mäsom, tak sú krajiny, kde sú to iné produkty, a teda Taliansko je typický kávičkarsky národ, čiže tá káva je v podstate tým produktom v rámci Talianska a môžme to vidieť nielen v obchodoch, ale aj v baroch, v reštauráciách, kde tá káva oproti napr. Slovensku alebo tohto priestoru je extrémne lacná v porovnaní s nami. Ale, samozrejme, potom sú to iné produkty, kde si to ten obchodník alebo tá gastroprevádzka dobehne, kde ten taliansky zákazník zase nie je tak senzitívny, ako napr. slovenský, čiže keď si zoberieme napr. cenu piva, tak na to sme senzitívnejší zase my, tak je oveľa nižšia ako napr. v Taliansku.

Tomáš Juríček, moderátor
Pozrime sa na to, čo teraz zažívame úplne všetci, to počasie je krásne a vďaka tomu môžeme veľa času tráviť v exteriéri a zaujíma ma, že či to, či svieti slnko a je horúco alebo či nám spŕchne sem-tam, či toto nejakým spôsobom ovplyvňuje to naše nákupné správanie. Máme o tom nejaké informácie?

Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
Toto vieme povedať relatívne presne a slnko je, naozaj, veľmi dobrým predavačom v rámci letnej sezóny, dokonca lepší, najlepším obchodníkom je slnko v rámci leta a ovplyvňuje to najmä sortiment napr. zmrzlín, nealkoholických nápojov a z tých alkoholických nápojov je to pivo alebo ochutené radlery, kde vidíme napr. aj podľa predpovede, aká je predpoveď na víkend, tak podľa toho idú tržby, ako keby tí ľudia naozaj plánovali, ale dokonca, keď je napr. horúci máj, tak tie predaje sa tak zvýšia, že obchodníci majú čo robiť, aby dokázali ten zásobovací reťazec spraviť, pretože sa extrémne zvýši predaj. Naopak, keď je chladný júl alebo jún, tak to stojí na skladoch a napr. zmrzlina je nepredajná, pretože nikto v takom počasí si nesiahne po zmrzline alebo po tom pive alebo tých nealkoholických nápojov alebo v oveľa nižšej miere.

Kveta Horváthová, moderátorka
Niektorých zákazníkov vyrušuje, že napr. už na začiatku augusta, aj keď priznám sa, že moje dieťa už niekedy v júli vyrušilo, keď všetci chcú zabudnúť na školu, že už niektoré obchody upozorňujú na to, že sa treba pripraviť na ten september, pripraviť sa treba do školy, napríklad podobne to mnohí vnímame s rôznymi vianočnými doplnkami a sladkosťami, ktoré nás v niektorých obchodoch už, naozaj, od septembra, od októbra upozorňujú na to, že pozor, Vianoce sa blížia. Prečo je to tak?

Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu
Ono tá sezóna začína vždy troška s predstihom, aby si každý, ad jedna, dokázal nakúpiť včas, dostatok, čiže ten začiatok, už teraz v auguste vlastne ideme, my to tak voláme ľudovo, že back to school, čiže späť do školy, čiže už sa napr. tie školské potreby budú oveľa viacej vyskytovať na tých pultoch, kedy, naozaj, tá ponuka je dnes bohatá, čiže každý si môže vybrať a ona sa postupne bude zužovať, ale aj zlacňovať, pretože znova platí, že koncom augusta, začiatkom septembra tie obchody sa budú chcieť zbaviť týchto vecí, aby zase naskladnili ďalší sezónny tovar a zase bude to možno výhodnejší nákup, ale už napr. ten sortiment bude aj nižší. Čiže ten mesiac je vždy, ten mesiac august je, naozaj, už taký školský, kedy chcú nás upozorniť, že rodičia, pozor, prichádza škola a nakúpte si všetko včas pre svoje deti.