Máme novú stratégiu. Jahňacinu si necháme pre seba a nebudeme vyvážať

Zdroj: finweb.hnonline.sk, Autor: Rastislav Tinák

Dátum: 30. marca 2021

Zdroj: Drevenice Jenny

Zdroj: Drevenice Jenny

Dlhodobý trend nasvedčuje tomu, že ponuka jahňaciny smeruje do krízy.

Veľa Talianov je stále hlboko veriacich a rešpektuje kresťanské tradície. Jednou z nich je stelesnená v „agnello pasquale“ – veľkonočnom jahňati.

Aj pre slovenských chovateľov bol tento trh dôležitý, no pandémia zásadne ovplyvnila vývoz tohto mäsa do zahraničia. Tuzemskí profesionáli však túto situáciu dokázali čiastočne zvrátiť.

Pomohol im k tomu projekt, ktorým Zväz chovateľov oviec a kôz v spolupráci s ministerstvom pôdohospodárstva priniesol domácu jahňacinu na pulty našich obchodov.

„Za rok sa prostredníctvom reťazcov predalo zhruba osemtisíc jahniat, čo predstavuje takmer 20-tisíc kilogramov živej váhy,“ uviedol Daniel Hrežík, hovorca rezortu. Podľa neho však ide stále iba o malú časť celkovej produkcie. Na ilustráciu, predvlani bola na úrovni 96-tisíc kusov.

Bačovia už aj na webe

Na Slovensku sa vyprodukovaná jahňacina zvyčajne neskonzumuje, preto sú chovatelia odkázaní na vývoz do zahraničia.

„Tento rok sme však dosiahli historický úspech, lebo prvýkrát v histórii výkupca bitúnok U Ňaňa podpisoval s chovateľmi zmluvu na odber jahniat,“ tvrdí Slavomír Reľovský, riaditeľ Chovateľov oviec a kôz na Slovensku. Vďaka tejto dohode majú tuzemskí profesionáli istotu, že vychované jahňa aj predajú.

Mäsovýrobca U Ňaňa spracuje mäso, ktoré ponúka do reťazcov alebo prostredníctvom e-shopu. Od víkendu spotrebitelia nájdu jahňacinu aj na stránke, na ktorej si môžu nájsť predajcu mäsa alebo mlieka priamo vo svojom okolí. Cieľom bačov je naučiť tunajších klientov, aby jedli jahňacie a ovčie mäso počas celého roka, a nie len sezónne.

Na kuracie sa nechytá

Do projektu sa zapájajú aj maloobchodníci. „U našich členov je veľký záujem o slovenskú jahňacinu. Po minuloročnom úspechu boli pripravení odobrať oveľa väčšie množstvo ako v minulom roku,“ vyjadril sa Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu. Problém paradoxne vznikol pri ponuke.

Naše reťazce sa totiž nevedia dostať k množstvám, ktoré by pokryli dopyt. Situácia sa nezlepšuje ani pred Veľkou nocou, ktorá je pre tento typ mäsa hlavnou sezónou. Aj keď je cena tohto tovaru vyššia ako pri kuracom či bravčovom mäse, Slovákom neprekáža priplatiť si.

Narastajúci záujem zaznamenali aj v sieti Billa. Tento produkt však stále zaostáva za inými druhmi mäsa. „Ani zvýšený dopyt po jahňacine sa nepriblíži k množstvám, o ktoré je záujem v prípade hydiny či bravčoviny. Je stále zatiaľ doplnkovým sortimentom,“ konštatuje Ingrid Kužlíková, operatívna riaditeľka BILLA. Aj napriek tomu plánujú v tomto roku zvýšiť svoju ponuku až päťnásobne.

Jahňacina na (v)zostupe

Trend obchodu s jahňatami však napriek iniciatíve chovateľov dlhodobo klesá. Podľa situačnej správy Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva sa v roku 2013 predalo 136,8 tisíca kusov. Krivka postupne klesala, až sa v roku 2019 ocitla na hodnote 96-tisíc jednotiek.

Rok 2020 nebol iný a podľa Reľovského sa obchodovalo len s 50-tisíc jahňatami, z ktorých prevažná väčšina išla na vývoz.

Jeden z problémov je aj spotreba, keďže Slovák skonzumuje priemerne iba približne 150 gramov. „To je taká jedna slabšia porcia gulášu,“ konštatuje Reľovský. Cieľom chovateľov je postupne sa dostať až na tri kilogramy na osobu.

Podľa nich sa dá klesajúci trend zvrátiť. V blízkom čase plánujú zdvojnásobniť stavy zvierat, ktoré zásadne zvýšia produkciu. Pomôcť im v tom má aj pokračovanie projektov či prisľúbená podpora vedenia ministerstva pôdohospodárstva.