Nový životný štýl v jedle narazil. Situácia je nebezpečná, varuje slovenský obchodník

Zdroj: hnonline.sk, Autor: Ivan Janiga

Dátum: 07. októbra 2022

Zdroj: arichív HN

Zdroj: arichív HN

Na regáloch ostáva prémiovejší sortiment opustený predovšetkým kvôli zdražovaniu. Podľa štúdie NielsenIQ sú biopotraviny drahšie o takmer tretinu oproti bežnému tovaru.

Keďže životný štýl mileniálov je v súlade s nákupom bioproduktov, tento trh ešte zosilnie. Taký bol záver štúdie americkej organickej podnikateľskej komunity v roku 2017. Ich odhad bol správny: segment so „zdravším“ sortimentom rástol až do vlaňajška dvojciferne. Prvé trhliny v pláne sa objavili minulý rok, keď tu predaje klesli o pol percenta. Tentoraz má nakročené k ešte horším číslam.

Navzdory túžbe spotrebiteľov nakupovať tovar šetrnejší k prírode, v nákupných košíkoch sa bioartikle objavujú čoraz menej. Len od januára sa znížil ich predaj o vyše päť percent. Na regáloch ostávajú opustené z viacerých dôvodov, no hlavne kvôli inflácii. Ako prezrádza medzinárodná štúdia výskumnej spoločnosti NielsenIQ, v dobe rastúcich cien a zníženej kúpyschopnosti je sortiment priemerne približne o tretinu drahší oproti bežným produktom. 

Tento trend je pritom možné badať aj na Slovensku.

Biznis hlási nebezpečenstvo

„Už dnes je táto situácia nebezpečná pre náš segment. Myslím si, že naďalej bude – až do momentu, kým sa zákazníkom znovu ustália rozpočty,“ hovorí pre HN šéf internetového obchodu Naureus David Škrobánek, ktorý predáva prírodnú kozmetiku a zdravé potraviny. V tomto roku zaregistrovali 12-percentný pokles v porovnaní s obyčajným tovarom.

Pri potravinách s označením „bio“ zaznamenal Naureus pokles naprieč takzvaným nepotrebným sortimentom – a teda takým, pri ktorom zákazníkom psychologicky neprekáža nahradiť ho niečím, čo nemá spomínaný ekologický prívlastok. Hoci spĺňajú rovnaký účel, rozdiel v cene je tu značný. Spotrebiteľ môže zaplatiť až o 40 percent viac. 

„Po postupnom zdražovaní je zreteľné, že sa zákazníci pri porovnateľnom tovare rozhodnú pre ten, ktorý nemá biokvalitu a je teda lacnejší,“ približuje ďalej Škrobánek. Na jeho slová nadväzuje riaditeľ výroby Mikuláš Šranko v poľnohospodárskom družstve Tvrdošovce, ktoré má vlastnú špecializovanú predajňu.

„Ako prvé na rade budú v súčasnosti výrobky doplnkového charakteru, ktoré nepokrývajú základné životné a statusové potreby jednotlivcov. Ekologicky pestované potraviny sú základnou fyziologickou potrebou a potrebou bezpečia a istoty pre veľmi malú časť populácie,“ tvrdí. „Vychádzajúc z vlastných výsledkov a tiež z údajov od našich zákazníkov, medziročne sa tu znížilo množstvo nákupov o desať percent. Oproti roku 2020 je pokles výraznejší, a to o dvadsať až tridsať percent,“ prezrádza Šranko. 

Oba spomínané obchody tak zaznamenali medziročný pokles. Kým Naureus predal o osem percent menej zdravých potravín, pri tvrdošovskej firme to bola až pätina. 

Plus 1 300 percent za energie. Predávajú svoje vína do michelinovských reštaurácií, teraz im hrozí koniec

Orechy nejdú

Vôbec najviac trpí v Naureuse odber orechov a sladkých pochutín, ktorých hodnota vyskočila najzásadnejšie. Zároveň ide o produkty, ktoré „nie sú nutné“. V prípade predajne družstva zas ochladol záujem o ovocné šťavy a džúsy.

Keď sa pozrieme na komplexnejší trhový pohľad, štúdia NielsenIQ poukazuje predovšetkým na trvanlivé mlieko a vajcia, kde sú predaje nižšie o 12,6 percenta, respektíve 9,9 percenta. Zmena spotrebiteľského správania zasiahla aj sušienky, čokoládové tyčinky či konzervovanú zeleninu.

Ďalší nárast inflácie na Slovensku hlási aj Eurostat. Najväčší šok ešte len príde, varuje analytik

Strata záujmu?

Znížená spotreba sa však automaticky nerovná strate záujmu o zodpovedné nakupovanie. Niektoré položky stúpajú aj v súčasnosti. Na ilustráciu, v Naureuse je to sortiment bezlepkových potravín a vegánskych produktov, ktoré sú zaradené do kategórie „potrebné“. 

Darí sa tiež firme z prostredia výrobcov – banskobystrickej spoločnosti Alfa Bio, ktorá patrí medzi hlavných hráčov pri výrobe a exporte produktov na báze rastlinných bielkovín. „Vďaka nášmu využitiu veľkých príležitostí horizontálnej distribúcie v krajinách západnej Európy, do ktorých dodávame naše produkty v biokvalite, dvojciferne rastieme,“ hovorí výkonný riaditeľ Juraj Lunter. Pokles záujmu v súčasnosti nepociťujú za hranicami krajín V4 ani na tuzemskom trhu, kde minulý mesiac zvýšili predaj o šesť percent.

Doplnkový sortiment

V obchodných sieťach nepatrí sortiment s biopotravinami medzi ťažiskové. Príkladom je Coop Jednota, kde má menej ako päťpercentný podiel, a možno ho tak nazvať doplnkovým. Jeho predaj reťazec hodnotí ako stabilný. Zmena nákupného správania spojená s rastúcou infláciou sa podľa oslovených sietí Coop a Terno prejavuje skôr presunom nových zákazníkov k ich privátnym značkám.

Súčasne sa dopyt presúva od prémiových produktov k lacnejším variantom. Vytvorila sa totiž veľká skupina spotrebiteľov, ktorá sa orientuje výlučne na cenu. Myslí si to predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič, podľa ktorého sa tu ukazujú regionálne rozdiely. Keďže na východe je kúpna sila nižšia, zákazníci sa tam viac pozerajú na sumu. To sa odráža napríklad aj na nižšom obrate trendových a prémiových výrobkov oproti západu krajiny. 

Vo všeobecnosti však podľa Krajčoviča vidieť stagnáciu alebo čiastočnú zmenu spotrebiteľského správania pri tomto druhe tovaru. „Neustále sa rozširuje jeho ponuka, preto v absolútnych číslach neevidujeme nejaký výraznejší pokles, skôr stagnáciu rastu,“ uzatvára.