Obchod bol vlani jedným z pilierov ekonomiky. Vytváral pracovné miesta, inovoval, ale aj významne tlmil rast cien

Dátum: 11. februára 2022

Tlačová správa: Aj v roku 2021, v zložitom období pokračujúcej pandémie koronavírusu, boli predajcovia potravín a drogistického tovaru, združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO), významnou oporou ekonomiky Slovenska. Kontinuálne prispievali k zvyšovaniu zamestnanosti, vrátane regiónov s vysokou nezamestnanosťou, realizovali investície s vysokou pridanou hodnotou pre spotrebiteľa – do modernizácie, inovácií, vzdelávania, ale aj do SMART technológií. To sa odrazilo aj v pozitívnych  výsledkoch predaja. Okrem toho, naďalej zohrávali významnú úlohu v zásobovaní obyvateľstva potravinami, ako aj pri spomaľovaní rastu cien potravín a drogérie. A pritom opäť nezabúdali pomáhať tým najzraniteľnejším.

Zamestnanosť, investície, tlmenie rastu cien

Napriek tomu, že predajcovia SAMO zamestnávali už predtým spolu približne 30 tisíc ľudí, v roku 2021 vytvorili ďalších, takmer 1 000 nových pracovných miest (989). „Spolu so 703 novoprijatými zamestnancami v r. 2020 vytvorili členovia SAMO za ostatné 2 roky takmer 1 700 nových pracovných miest,“ informoval Martin Krajčovič, predseda SAMO a dodal, že „ďalšie tisíce pracovných príležitostí poskytli inou zmluvnou formou študentom, dôchodcom, či ľuďom, ktorí v dôsledku pandémie koronavírusu prišli o pôvodné zamestnanie“.

Rastúci význam obchodníkov SAMO pre ekonomiku Slovenska ilustrujú aj údaje o nimi realizovaných investíciách, ktoré vlani dosiahli spolu čiastku viac ako 250 miliónov eur. Z toho približne iba 30 % investícií išlo do výstavby nových predajní, zvyšných 70 % smerovalo do investícií s vysokou pridanou hodnotou – inovácií, SMART technológií a pod. Všetky uvedené investície sa obišli bez podpory akýchkoľvek dotačných mechanizmov, a boli tak priamym impulzom pre národné hospodárstvo, či už prostredníctvom rozvoja infraštruktúry, partnerstiev s domácimi poľnohospodármi a potravinármi, prostredníctvom miezd a tiež              z pozície významných platiteľov daní.

Obchodníci SAMO v roku 2021 výrazne prispeli aj k tlmeniu rastu cien na Slovensku, z čoho profitovali najmä zákazníci. Aj vďaka obchodníkom tak bol vlani rast cien potravín najnižší za ostatné 4 roky (+1,8 %). „Takýto priaznivý cenový vývoj v našich obchodoch bolo možné dosiahnuť iba vďaka fungujúcemu konkurenčnému prostrediu. Špecifikom obchodu na Slovensku je totiž nielen silné domáce konkurenčné prostredie, ale aj významná konkurencieschopnosť obchodu v susedných krajinách. Napokon, súčasná nákupná turistika do okolitých krajín, hlavne do Maďarska a Poľska, vďaka tamojším opatreniam vlád, je toho najlepším svedectvom,“ upozorňuje Martin Krajčovič.

Výsledky predaja za rok 2021

Údaje o predajoch za celý rok 2021 svedčia o oživení obchodu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Zákazníkov začalo v predajniach opäť pribúdať, aj keď ich počet stále nedosahoval úrovne spred pandémie. Silný rast zaznamenal vlani najmä online predaj.

Podľa merania spoločnosti NielsenIQ, maloobchodné tržby na Slovensku vlani medziročne narástli                 o 3,2 %. Z toho tržby za potravinový sortiment narástli o 3,1 % a za drogistický sortiment o 3,2 %.

Vlaňajší priemerný rast tržieb obchodníkov združených v SAMO za predaj potravín a drogérie v podstate kopíroval priemerný celoslovenský ročný nárast tržieb, keď dosiahol iba mierne vyšší nárast o 4,23 %. „Predajne našich obchodníkov ponúkli v časoch pandémie bezpečnejší nákup. Zavážil aj trend „one-stop shopping“, teda kúpa rôzneho tovaru v rámci jedného nákupu. Naše predajne totiž ponúkajú aj základný nepotravinársky tovar a v mieste ich výskytu nájdu zákazníci aj iné služby, ako napr. lekárne a pod. Zároveň treba priznať, že maloobchodu nepriamo pomohli aj obmedzenia v sektore HORECA, ktorý bol kvôli lockdownu do konca apríla 2021 utlmený. Prejavili sa však aj investície do modernizácie predajní, ale hlavne do inovácií, vďaka ktorým naše predajne začali ponúkať zákazníkom naozaj zážitkové nakupovanie, s maximálnym možným komfortom,“ objasňuje príčiny úspechov predajcov SAMO Martin Krajčovič.

V roku 2021 sa darilo najmä online predaju, kde predaje za potraviny a drogériu rástli v desiatkach percent. Súčasné dopady na celkové tržby zatiaľ neboli až tak markantné, ale ide o čoraz obľúbenejší                a najrýchlejšie sa rozvíjajúci kanál predaja v rámci všetkých regiónov Slovenska.

Odlišný trend než v maloobchode mali vlani tržby vo veľkoobchode. Kým tržby vo veľkoobchodných predajniach oproti roku 2020 mierne poklesli, v rámci online predaja, naopak, výraznejšie narástli. Keďže v rámci veľkoobchodných tržieb majú online tržby vyššie zastúpenie, celkové tržby vo veľkoobchode rástli ešte výraznejšie ako v maloobchode, a to na úrovni 6 %. Je to však opäť spôsobené nižšou bázou z roku 2020, ktorá pre reštrikcie sektoru HORECA výrazne zasiahla aj veľkoobchod. Je však pozitívne, že je badať isté oživenie, čo je dobrá správa v rámci vývoja pandémie.

Výsledky predvianočného predaja 2021

Obdobie vianočného predaja, teda november a december, patria tradične medzi najsilnejšie nákupné obdobia v roku. Podľa merania spoločnosti NielsenIQ, maloobchodné tržby na Slovensku narástli v perióde november a december 2021 o 4,0 %. Z toho tržby za potravinový sortiment narástli o 3,8 % a za drogistický sortiment o 4,9%.

Obchodníci združení v SAMO dosiahli v uvedenom období o niečo pozitívnejšie výsledky. Priemerné vianočné tržby v maloobchode vzrástli vlani, v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2020, v priemere                 o viac ako 7 %. Tržby za predaj potravín v kamenných obchodoch kopíroval tento nárast, oveľa rýchlejšie však rástli tržby za online predaj potravín, ich vplyv na celkové tržby je však zatiaľ nízky. Mierny pokles zaznamenal predaj drogérie v kamenných predajniach, pričom dôvodom bol pokles predaja v sieťach              s potravinami. Naopak, špecializované drogérie zaznamenali nárast. Rovnako online predaj drogérie zaznamenal nárast v desiatkach percent, avšak na celkové tržby to malo zatiaľ menší vplyv.

Priemerná vianočná frekvencia nákupov v maloobchode, v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka, vzrástla o 5,6 %. To bolo spôsobené najmä tým, že v r. 2020 platil od 19. decembra lockdown, kedy frekvencia nákupov klesla až o 20 %. Priemerná hodnota maloobchodného vianočného nákupu, v porovnaní s rokom predtým, narástla o 2,2 %.

Veľkoobchod zaznamenal v predvianočnom období 2021 rast tržieb, hlavne v rámci HORECA, o 19,3 %. Dôvodom bola nízka báza v r. 2020, kedy bol HORECA sektor v dôsledku lockdownu prakticky úplne utlmený. Maloobchodníci nakupovali vo veľkoobchode viac o 3,3 %, zvyšní živnostníci si udržali tržby na úrovni roka 2020.

Rástol nielen predaj, ale aj náklady obchodníkov

Na druhej strane, v roku 2021 extrémne rástli aj náklady obchodníkov, hlavne v spojitosti s protipandemickými opatreniami. Obchodníci SAMO vlani na tieto účely minuli 20 miliónov eur, čo spolu s 37 miliónmi eur vynaloženými v roku 2020 znamená, že ich výdavky na tento účel za ostatné dva roky dosiahli spolu sumu 57 miliónov eur. Okrem toho, obchodníci SAMO vlani opätovne vyplatili zamestnancom aj mimoriadne odmeny a bonusy. Nemalé náklady boli vyvolané aj legislatívnymi zmenami, ktoré sa prenesú aj do tohto roka, ako napríklad milióny eur investované do nového systému zálohovania, ale aj overovanie účtov v rámci ručenia za DPH, zrušenie niektorých centových mincí a pod.

Filantropia

V roku 2021 pokračovali aj darcovské aktivity obchodníkov SAMO. V rámci finančnej pomoci podporili fungovanie vzdelávacích centier pre marginalizované skupiny obyvateľstva (detí aj dospelých), klimatické projekty, projekty neziskových organizácií a komunít a ďalšie, na ktoré vlani vynaložili spolu viac ako                 1,3 milióna eur. Pomáhali však aj formou nefinančných darov. Tie boli hlavne vo forme potravinovej pomoci a nepotravinárskych tovarov pre nemocnice, v rámci humanitárnej pomoci, pomoci komunitám, detským domovom, ľuďom v núdzi, útulkom a pod. Hodnota nefinančnej pomoci obchodníkov zo SAMO dosiahla v r. 2021 spolu výšku takmer 6 miliónov eur.

Predikcia roka 2022

Čo sa týka nákupného správania, aj vzhľadom na prognózu inflácie, ktorá by mala byť najmä v prvom polroku vysoká, očakávame aj naďalej spotrebiteľský príklon k tovarom s nižšou pridanou hodnotou. Neistota z vývoja pandémie sa totiž preklápa do ekonomickej neistoty domácností. To spôsobí aj silnejúci záujem o cezhraničné nákupy najmä v prvom polroku tohto roka, čo môže oslabiť istý segment maloobchodu. Významným medzníkom bude Veľká noc, ktorá je druhým najdôležitejším obdobím pre obchodníkov a nákupná turistika tak môže mať negatívny dopad. Ten sa môže vzápätí preniesť aj na slovenských producentov potravín, keďže pokles predaja na Slovensku znamená zároveň aj pokles predaja slovenských produktov, ktoré si v zahraničí spotrebitelia nekúpia.

Predpokladáme, že bude ďalej pokračovať trend zdravého životného štýlu. Tento európsky trend sa čoraz viac presadzuje aj na Slovensku a ukazuje svoj veľký potenciál. Je to najrýchlejšie rastúci trend v rámci EÚ, keď napríklad za ostatných 10 rokov vzrástla spotreba potravín z ekologického hospodárstva v rámci EÚ o 150 %, pričom pandémia tento trend ešte zrýchľuje. Netýka sa to pritom iba bio potravín, ale aj rastlinnej stravy, kde registrujeme veľký záujem zo strany spotrebiteľov.

Čo sa týka odhadov vývoja na trhu, vnímame pretrvávajúcu významnú priamu pomoc potravinárom                  v okolitých štátoch, kým na Slovensku takáto pomoc absentuje. To môže mať negatívny dopad na konkurencieschopnosť domácej produkcie, ktorá sa môže ďalej prehlbovať. Vítame preto vypísanie nových výziev na modernizáciu, inovácie a ekologizáciu slovenskej potravinárskej produkcie. Rovnako z nášho pohľadu absentuje impulz, aby ľudia nevyvážali financie na nákupy do zahraničia, ale podporili domácu produkciu.

Predpokladáme, že vzhľadom na očakávanú infláciu budú obchodníci, rovnako ako v roku 2021, tlmiacim faktorom rastu cien potravín, a to vďaka silnejúcemu domácemu konkurenčnému prostrediu, ako aj blízkeho zahraničia. Obchodníci SAMO vidia potenciál najmä v rámci domácej produkcie ovocia a zeleniny, kde je väčšia vôľa spotrebiteľov priplatiť si za drahšiu domácu produkciu.

V roku 2022 predpokladáme aj celkové oživenie maloobchodu, keďže riziko ďalších lockdownov sa bude postupne znižovať. Spoločenské oživenie pomôže aj rastu spotreby, v prípade upokojovania situácie očakávame aj oživenie cestovného ruchu a celkovo sektoru HORECA, čo dá impulz veľkoobchodnému predaju, ako prirodzenému partnerovi tohto sektora.

PRÍLOHA

Zaujímavosti z predaja v roku 2021

Priemerný nákupný košík v maloobchode mal vlani hodnotu 13,70 eur, čo je medziročný nárast o 3,16 %.

Obľúbenosť platieb za nákupy

Potvrdil sa aj trend rastúcej obľúbenosti bezhotovostných platieb, ktoré v porovnaní s rokom 2020 vzrástli vlani o 7,4 %, zatiaľ čo hotovostné platby poklesli o 0,55 %. Do veľkej miery to bolo spôsobené nielen nárastom online nákupov, ale aj pretrvávajúcou pandémiou a snahou zákazníkov o bezkontaktné platby. V každom prípade ide o trend, ktorý potvrdzuje správnosť investícií obchodníkov SAMO do rôznych SMART technológií, ktoré bude spotrebiteľ v budúcnosti vyžadovať bez ohľadu na existenciu pandémie.

Potraviny a nepotravinárske tovary, ktorých predaj rástol

Medzi najžiadanejšie potraviny, u ktorých predaj vlani signifikantne rástol, patrili napríklad instantné polievky, či sirupy, keďže ľudia pracovali z veľkej časti roka z domu. Na odbyt išli aj čerstvé ryby, morské plody, či už z dôvodu silnejúceho trendu zdravého stravovania a tiež z dôvodu zatvorených reštaurácií a prípravy týchto jedál doma. Z ovocia stúpol záujem hlavne o banány a čučoriedky.

Z nepotravinárskych tovarov bol vlani najväčší záujem o respirátory, z dôvodu pretrvávajúcej pandémie a povinnosti nosiť ich. Zákazníci tiež viac kupovali kvety, rezané aj črepníkové, keďže kvetinárstva boli prakticky počas prvého kvartálu 2021 zatvorené. Významne rástol aj predaj pleťovej kozmetiky, v dôsledku návratu záujmu zákazníčok k produktom, ako sú napr. pleťové séra či pleťové masky.

Potraviny a nepotravinárske tovary, ktorých predaj klesal

Naopak, medzi potravinami, ktorých predaj v roku 2021 poklesol, boli napríklad žuvačky, hlavne z dôvodu nosenia rúšok. Dôvodom však mohlo byť aj zavádzanie ďalších samoobslužných pokladní v predajniach, čo bol aj pravdepodobný dôvod poklesu predaja cigariet. Ich nižší predaj však zrejme ovplyvnil aj nástup elektronických cigariet, respektíve trend zdravšieho životného štýlu. Menší záujem bol aj o droždie a cestoviny, ktorých predaj sa po extrémnom náraste v roku 2020 vrátil na úroveň bežnej spotreby. Z nepotravinárskeho tovaru najviac poklesol predaj igelitových nákupných tašiek, a to aj v dôsledku intenzívnej komunikačnej kampane obchodníkov k udržateľnému nakupovaniu. Bol zaznamenaný aj prepad predaja hračiek a potrieb na automobily, keďže možnosť nákupu týchto komodít aj v kamenných predajniach bol oznámený až na poslednú chvíľu a zneistení zákazníci preto preniesli tržby do online predajného kanálu. Následné krátke otvorenie obchodov na poslednú chvíľu pred Vianocami ušlé tržby už nedokázal vykompenzovať. Z dôvodu pretrvávajúcich cestovných obmedzení bol vlani zaznamenaný aj nízky predaj potrieb na cestovanie (kufre, cestovné tašky a pod.), ako aj antibakteriálnych dezinfekčných gélov a mydiel. Tu bola dôvodom poklesu vysoká báza predaja v roku 2020, keď v začiatkoch pandémie bol po nich obrovský dopyt, avšak v súčasnosti sú už domácnosti dostatočne zásobené a nemajú potrebu ďalej tento tovar hromadiť.