Obchodníci prezradili, ako Slováci šetria: Lacnejší alkohol, menej mäsa, akcie z letákov

Zdroj: aktuality.sk, Autor: Matej Dedinský

Dátum: 09. septembra 2022

Zdroj: Emil Kalibradov / Unsplash

Zdroj: Emil Kalibradov / Unsplash

Inflácia naďalej zdražuje potraviny a Slováci sa museli zariadiť. V supermarketoch zmenili svoje nákupné správanie.

Zdražovanie potravín v obchodoch rozdelilo nakupujúcich na šetrných a tých, ktorí si môžu dovoliť míňať viac.

Už na jar sme sledovali silnú polarizáciu dopytu. Teda na jednej strane sa veľká skupina ľudí orientovala iba na cenu a druhá, menšia skupina vyhľadávala aj prémiové potraviny a najmä trendové, čo sú biopotraviny a potraviny na rastlinnej báze. Sledovať sme to mohli napríklad aj pri alkohole, kde spotrebitelia buď nakupovali lacný alkohol, alebo prémiovejšie rumy či giny, ktoré ťahali predaj celej kategórie,“ uviedol pre Aktuality.sk šéf Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMOMartin Krajčovič.

Potraviny, ktoré nie sú trendové alebo nevedia dostatočne konkurovať cenou, mali problémy presadiť sa na trhu nielen u nás. Rovnako je to podľa Krajčoviča v celej EÚ.

Táto polarizácia naďalej platí, ale kvôli znižujúcej sa kúpyschopnosti spotrebiteľov sa neustále prehlbuje skupina orientujúca sa na ceny. Dá sa povedať, že momentálne hrá cena najvyššiu rolu pri rozhodovaní zákazníka, ktorý produkt preferuje. Všetky ostatné faktory sú v podstate len doplnkové, niektoré až zanedbateľné,“ pokračoval.

Krajčovič konštatuje, že do nákupného košíka kladieme menej potravín.

„Zákazníci radšej prídu častejšie do obchodu, ako by nakúpili niečo neuvážene. Viac kontrolujú svoje výdavky. S tým súvisí ale aj prierezovo nižšia spotreba, ktorú je už vidieť nielen na nepotravinárskom sortimente, ale aj v rámci potravín,“ poznamenal.

Pomôžu akciové letáky

Ľudia sa pri lacnejšom nakupovaní riadia akciovými letákmi. Podľa šéfa SAMO však treba zvážiť, či to spotrebiteľovi stojí za vynaložený čas.

„Nie úplne najlacnejšie sú aj pohonné hmoty či doprava. Je to na zváženie, komu sa čo oplatí. Momentálne sa zľavy zvyšujú aj v rámci Európy a aj na trhoch, kde nehrali veľkú úlohu. Rovnako aj na zákazníkoch cítime prechod na privátne značky, ktoré majú lepší pomer ceny a kvality. Takže je to zmena nákupného správania,“ poznamenal pre Markízu.

„Je istá skupina spotrebiteľov, ktorí nakupujú potraviny, ktoré sú tesne pred spotrebou. Ale nedalo by sa to takto zovšeobecniť. Skôr uprednostňujú zľavy, akciový predaj či privátne značky. To je reakcia na súčasnú infláciu,“ doplnil.

Rast cien potravín bude závisieť aj od riešenia energetickej krízy na Slovensku. Môžu sa zastropovať ceny aj pre potravinárske podniky a zároveň sa očakáva, aké sa prijme európske riešenie. „Pri množstve potravín sme totiž odkázaní na dovoz,“ pripomenul.

Najväčším motorom inflácie sú ceny energií. Tie postihujú všeobecne všetko. Určite môžeme očakávať vyššie ceny pri mäse, keďže na to vplýva aj zelená politika EÚ. V tradičných krajinách ako Španielsko či Benelux znižujú stavy ošípaných a hovädzieho dobytka. Uvidíme, akým spôsobom sa toto prejaví na dostupnosti mäsa,“ predpokladá predseda SAMO.

Zmeny pozorujú aj reťazce

Pokles nákupu mäsa potvrdila Aktualitám COOP Jednota. „Zo základných potravín mierne klesol predaj červeného mäsa,“ povedala hovorkyňa siete Zuzana Peiger Ačjaková.

Sieť Billa nám zasa potvrdila, že zaznamenali zvýšený nákup akciového tovaru.

„Naši zákazníci nemajú tendenciu nakupovať napríklad viac margarínu ako masla. Skôr vidíme, že ho nakúpia a predzásobia sa v akciách. Na druhej strane vidíme, že sa začínajú uskromňovať a potraviny nakupujú v menších množstvách. Nekúpia napríklad päť kusov určitého tovaru, ale len dva či tri. Nižší záujem je o prémiový sortiment,“ skonštatovala hovorkyňa reťazca Kevetoslava Kirchnerová.

Odkázaní na dovoz sme na Slovensku aj v prípade mlieka. „Badáme, že menšie a stredne veľké mliekarne majú problémy dostať sa k mlieku, a tak sú oveľa menej schopné ísť do akciových ponúk, pri ktorej by chceli predať viac a spotrebiteľ potom reaguje predzásobením. Tieto akcie zrejme pri niektorých potravinách nebudú. Bude to závisieť od prípadu k prípadu,“ uzavrel Martin Krajčovič.