Oplatí sa cestovať za VIANOČNÝMI NÁKUPMI?

Zdroj: glob.zoznam.sk, Autor: redakcia

Dátum: 14. novembra 2022

Zdroj: zoznam.sk

Zdroj: zoznam.sk

Vianoce sú tu už o šesť týždňov a to je pre slovenské domácnosti stav najvyššej pohotovosti. Nielen čo sa týka zháňania darčekov, ale aj nakupovania potravín na sviatočné varenie a pečenie.

Akcie, zľavy či nové produkty sa na nás valia zo všetkých strán. Nákupy v obchodoch by tak mali byť pre Slovákov jednoduchšie, lacnejšie a dostupnejšie. Aj napriek tomu je v závere roka viditeľná vysoká aktivita nákupnej turistiky v zahraničí a to nielen pre tých, čo bývajú v blízkosti hraníc. Dôvody sú prozaické. Vysoké ceny na Slovensku, nižšia kvalita produktov dostupných na našom trhu a menší výber. Ako informuje mbbm.sk, až 30% Slovákov nakupuje v zahraničí, pričom 10% aspoň raz za mesiac. Najviac nákupov realizujú Slováci v Rakúsku (39%), v Českej republike (28%), v Poľsku (22%) a v Maďarsku (23%). Do Rakúska chodia nakupovať najmä ľudia z Bratislavského a Trnavského kraja. Nákupy v Českej republike realizujú najviac ľudia z Trnavského a Žilinského kraja. Lacné nákupy potravín v Poľsku preferujú najmä ľudia z Prešovského a Žilinského kraja a do Maďarska chodia na nákupy potravín najmä ľudia z Košického a Nitrianskeho kraja.

Aj podľa šéfa Slovenskej aliancie moderného obchodu Martina Krajčoviča, Slováci v posledných rokoch zmenili svoje návyky. Výrazne ich ovplyvnila inflácia, zdražovanie, vysoké ceny a nedostupnosť niektorých vybraných druhov tovaru a služieb. „Táto polarizácia naďalej platí, ale kvôli znižujúcej sa kúpyschopnosti spotrebiteľov sa neustále prehlbuje skupina orientujúca sa na ceny. Dá sa povedať, že momentálne hrá cena najvyššiu rolu pri rozhodovaní zákazníka, ktorý produkt preferuje. Všetky ostatné faktory sú v podstate len doplnkové, niektoré až zanedbateľné.“ Podľa Krajčoviča je zaujímavý fakt, že Slováci začali nakupovať menej, ale do obchodov chodia častejšie. „Zákazníci radšej prídu častejšie do obchodu, ako by nakúpili niečo neuvážene. Viac kontrolujú svoje výdavky. S tým súvisí aj prierezovo nižšia spotreba, ktorú je už vidieť nielen na nepotravinárskom sortimente, ale aj v rámci potravín. Je istá skupina spotrebiteľov, ktorí nakupujú potraviny, ktoré sú tesne pred spotrebou. Ale nedalo by sa to takto zovšeobecniť. Skôr uprednostňujú zľavy, akciový predaj či privátne značky. To je reakcia na súčasnú infláciu,“ doplnil Krajčovič.

Ako upozorňuje aj mbbm.sk, Slováci v zahraničí najviac nakupujú mliečne výrobky, syry, cukrovinky a produkty z mäsa. Pri mliečnych výrobkoch, syroch a mäsových produktoch rozhoduje najmä vyššia kvalita potravín. Pri cukrovinkách je hlavným dôvodom väčší výber produktov. Ako zdôrazňuje aj finsider.sk, rozdiel medzi Slovenskom a lacnejšími okolitými krajinami je v tom, že Poľsko, Česko a Maďarsko nepoužívajú euro. „Vyššia cenová hladina na Slovensku môže v určitej miere súvisieť aj s eurom, keďže je vyrovnávanie cien medzi krajinami jednoduchšie. Za signifikantnejší faktor však považujem rozdiely vo výške DPH, ktorá je napríklad v prípade potravín výrazne nižšia v Poľsku či v Maďarsku,“ povedal ekonomický analytik Tatra banky Andrej Martiška.