Pomohli by odbytové družstvá – cena potravín by bola nižšia

Zdroj: pravda.sk, Autor: Jozefína Kaššová

Dátum: 25. marca 2021

Zdroj: SHUTTERSTOCK

Zdroj: SHUTTERSTOCK

Pri nákupe uprednostňujte domáce produkty. Autor: SHUTTERSTOCK

Prečo by sme mali uprednostňovať kvalitné slovenské potraviny a ako môžu konkurovať zahraničným, sme sa spýtali Martina Krajčoviča, predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Ako si predseda SAMO vyberá kvalitné potraviny?

Som človek, ktorý trávi v obchode dlhší čas. Pri nakupovaní rád experimentujem a vyhľadávam rôzne druhy potravín od lokálnych dodávateľov, alebo si vyberiem aj z ponuky produktov zo zahraničia, ktoré sa na Slovensku nevyrábajú. Mám malé deti a chcem im dopriať čo najviac zdraviu prospešných potravín. Preto sledujem veľmi často zloženie potravín, väčšinou preferujem biokvalitu. V každom prípade sa riadim tým, že to, čo konzumujeme, formuje naše zdravie i životný štýl a na to pri nakupovaní potravín myslím.

Čo by ste poradili zákazníkom, aby kupovali kvalitné potraviny?

V prvom rade, trocha odľahčene, nejsť nakupovať hladný a napísať si zoznam. Predídete zbytočnému plytvaniu potravinami a môžete sa viac sústrediť na to, čo si vložíte do košíka. Ak sa človek naučí, čo je dôležité sledovať, nie je to také zložité. Ja sa napríklad vyhýbam polotovarom.

Pri ovocí a zelenine ide najmä o čerstvosť a krátky dodávateľský reťazec. Čiže, ak sa dá, ovocie a zeleninu kupujte zo Slovenska alebo z okolitých krajín, keďže transport je veľmi rýchly. Ak ide o ovocie a zeleninu, ktorú nevieme na Slovensku a v okolitých krajinách dopestovať, uprednostňujte najmä európske potraviny.

V zime je určite namieste kupovať i hlbokozmrazenú zeleninu. Uchováva si výživové hodnoty lepšie ako potraviny, ktoré k nám cestujú veľmi dlho, keďže v zime je vo všeobecnosti nedostatok lokálnej zeleniny a ovocia. Rovnako je to s pečivom, ja dávam prednosť obohatenému, s lepšou pridanou hodnotou vo výžive.

Predávať kvalitné potraviny je jeden z cieľov aliancie moderného obchodu. Čo sa dá pre to urobiť? Zatiaľ sa zdá, že pre zákazníka je stále prvoradá nižšia cena.

V súčasnosti je cena veľmi určujúci determinant záujmu zákazníka. Nie je to nič výnimočné, preto, ak chcú slovenské produkty u zákazníkov uspieť, musia byť viac konkurencieschopné nielen pokiaľ ide o kvalitu, ale aj o cenu.

Na Slovensku máme zle nastavenú podporu pre potravinárov, je aj finančne nedostatočná. Okolité krajiny masívne podporujú vlastný agropotravinársky priemysel, preto sa stávajú konkurencieschopnejší. Sú úspešné nielen na svojom domácom trhu, ale vedia exportovať potraviny do celej Európy. Tiež potrebujeme, aby u nás po neustálom rozdeľovaní sa a štiepení prišlo spájanie do odbytových družstiev.

Tak dokážu jednotliví producenti zlacňovať produkciu, zvyšovať ponúkané množstvá a vedia aj lepšie konkurovať cenou. Je to spôsob odskúšaný v rámci celej Európy, na Slovensku však zatiaľ nie je dostatočne implementovaný.