Porovnali sme zastropované ceny potravín v reťazcoch. Dajú sa nájsť ešte lacnejšie?

Zdroj: pravda.sk, Autor: Jaroslav Fabok

Dátum: 13. júna 2023

Zdroj: pravda.sk/ Jaroslav Fabok

Zdroj: pravda.sk/ Jaroslav Fabok

Ceny stoviek potravín sú v ôsmich najväčších reťazcoch na Slovensku už od 20. marca garantované. Nie všetky produkty v danej kategórii však vždy kúpite najlacnejšie. Protiinflačné opatrenie, ktoré obchodníci predstavili, sa skončí koncom júna. Redakcia denníka Pravda sa preto pozrela na to, či sú zastropované ceny potravín lacnejšie v porovnaní s porovnateľnými produktmi.

Ceny oleja v Kauflande. Foto: Jaroslav Fabok

Reťazce ako Kaufland, Tesco, Lidl či COOP Jednota následne predstavili desiatky potravín so zastropovanými cenami so štítkom „Protiinflačná garancia“. Každý reťazec si zoznam vytvoril sám, vo viacerých sa objavili produkty ako napríklad mlieko, maslo, olej, ryža či cestoviny.

Obchodníci si toto riešenie pochvaľujú a tvrdia, že v čase jeho zavádzania bolo potrebné upokojiť ľudí, aby mali istotu, že ceny niektorých výrobkov nebudú rásť. „V tej dobe bola situácia na trhu oveľa neistejšia, ako je to dnes, keď sa trhy upokojujú,“ priblížil pre denník Pravda predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič. Tá združuje spomínané veľké reťazce na Slovensku. Rovnako zdôraznil, že stropovanie cien potravín je len jedným z mnohých opatrení, prostredníctvom ktorých obchodníci tlmia infláciu.

Garantované, ale nie najlacnejšie

Práve do dvoch prevádzok spomínaných zahraničných reťazcov sme sa boli minulý týždeň pozrieť aj na to, či sú garantované ceny skutočne najvýhodnejšie. Pri niektorých z 21 položiek, ktoré sme v prevádzkach prezreli, pritom skutočne išlo o najlacnejšiu alternatívu. Pri iných bola, naopak, cena nezastropovaného produktu aj takmer o polovicu nižšia. Išlo však o akciové ceny.

„Aj niektoré zastropované produkty sa predávali za nižšiu cenu, ako bol ich cenový strop. Ten vyjadroval iba maximálnu možnú cenu, ak na trhu budú tieto potraviny rásť, tak by obchodníci držali stropovanú cenu a ďalej by na pulte pre spotrebiteľa nerástli,“ povedal Krajčovič. Dodal, že obchodníci splnili svoj sľub, že budú predávať niektoré produkty lacnejšie v prípade, ak to situácia na trhu dovolí.

Napriek tomu na nás hneď na začiatku nášho malého prieskumu čakalo veľké prekvapenie. Repkový olej Raciol, ktorý Kaufland zastropoval na cene 3,19 eura za liter, nebol najlacnejším produktom z danej kategórie. Akcia, ktorá platila do 6. júna, totiž sľubovala, že za liter rovnakého oleja pod značkou K-Classic zaplatíte takmer o polovicu menej, teda 1,79 eura. Dokonca aj pri cene bez akcie, ktorá bola na úrovni 2,29 eura, by ste zaplatili menej ako pri zastropovanom produkte.

Podobný scenár sa opakoval aj v prípade slnečnicového oleja Clever, ktorý bol v jednej z prevádzok reťazca Billa zastropovaný na cene 2,49 eura za liter. Olej Heliol bol v rovnaký deň v akcii o 20 centov lacnejší. Na porovnanie, liter slnečnicového oleja Giana stál 2,99 eura.

Iné zastropované produkty však spĺňali to, čo reťazce sľubovali, a z ponúkaného sortimentu išlo skutočne o najlacnejšiu položku. Napríklad v prípade produktu Rajo Tradičné maslo, ktoré má v Kauflande garantovanú cenu 1,85 eura za 250 gramov, išlo skutočne o najlacnejší výrobok v danej kategórii. Rovnaké maslo pod značkou K-Classic stálo 1,89 eura a pod značkou Koliba 2,99 eura. V regáloch Kauflandu nájdete lacnejšie napríklad aj mlieko, horčicu či smotanu na šľahanie. V Bille mal potom výrazne nižšiu cenu v rámci porovnávaných potravín tvaroh, palmarin a takmer o polovicu lacnejšia bola aj kyslá smotana. Kompletný prehľad cien vybraných položiek, ktoré sme porovnávali, si môžete pozrieť v tabuľkách.

Bude stropovanie pokračovať?

Podobne ako obchodníci aj rezort pôdohospodárstva na čele s vtedajším ministrom Samuelom Vlčanom v marci tvrdil, že cieľom opatrenia je pokus o tlmenie inflácie. „Protiinflačná garancia znamená, že si každý reťazec sám určí 30-100 druhov potravín, pri ktorých budú garantovať rovnakú cenu v období troch mesiacov. Celkovo ide o 400 jedinečných položiek. Potraviny budú vyložené v pulte označenom logom nákupného vozíka v krúžku na modrom podklade, ktoré bude v každom reťazci rovnaké,“ vysvetľoval v tom čase Vlčan.

Rozhodnutie reťazcov prišlo v reakcii na to, že práve rastúce ceny potravín spolu so stúpajúcimi nákladmi na bývanie patrili k najvýraznejším faktorom, ktoré majú vplyv na celkovú infláciu. Takmer po troch mesiacoch sa však trhy začínajú upokojovať a vo vzduchu stále visí otázka, či bude stropovanie cien potravín pokračovať aj po 20. júni.

Podľa Krajčoviča bude toto rozhodnutie stáť na pleciach jednotlivých obchodov. „Tak, ako bolo individuálnym rozhodnutím každého obchodníka sa zapojiť do protiinflačnej garancie, kde na základe vlastného uváženia vybral produkty a aj určil stropovanú cenu, tak aj prípadné pokračovanie bude individuálnym rozhodnutím obchodníkov,“ priblížil šéf aliancie moderného obchodu. O tom, či bude v stropovaní pokračovať, rozhodne každý reťazec sám.