Portugalci k nám prinesú poľskú Biedronku aj nové drogérie. Aké ďalšie značky sa pozerajú po našom trhu?

Zdroj: hnonline.sk, Autor: Veronika Hubinská

Dátum: 27. decembra 2023

Zdroj: hnonline.sk

Zdroj: hnonline.sk

Uplynulý rok priniesol množstvo nových hráčov na našom trhu. Niektorí už svoje prevádzky otvorili, iní sa na to ešte len chystajú.

Slovensko je dnes zaujímavé pre rôznych svetových hráčov v maloobchode, o čom svedčí aj dianie na trhu za posledný rok. Svoje brány u nás otvoril totiž nielen dlhoočakávaný Primark, ale aj Action, JD Sports či taliansky supermarket Cortelazzi. HN sa tak pozreli na ďalšie značky, ktoré avizovali svoj príchod a čoskoro v ich prevádzkach nakúpia aj našinci.

Biedronka

Témou číslo jeden na slovenskom maloobchodnom trhu je aktuálne Biedronka. Poľský diskont, za ktorým stojí portugalská skupina Jeronimo Martins, by mal oficiálne prísť do konca budúceho roka. Podľa informácií HN však kroky spoločnosti naznačujú, že k otvoreniu predajní s lienkou v logu sa malo schyľovať skôr. V lete sa začal nábor slovensky hovoriacich pracovníkov a taktiež už boli na Úrade priemyselného vlastníctva zaregistrované ochranné známky na jej privátne značky.

V sortimente sa nachádzajú najmä potraviny a drogéria, v menšej miere oblečenie, doplnky do kuchyne, elektrospotrebiče, potreby do domácnosti a na záhradu, príslušenstvo na športovanie či produkty určené pre deti. Sieť u nás bude viesť Maciej Łukowski, ktorý v Poľsku zastával pozíciu prevádzkového riaditeľa (CCO).

Ako pripomína Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, príchod Biedronky u nás spôsobí tlak na ceny. „Môžeme predpokladať, že skladba produktov bude väčšinovo zahraničná, keďže prichádza z inej krajiny. Tie sú lacnejšie ako slovenské a v Poľsku obchodníci nakupujú vďaka väčšej konkurencii v potravinárstve lacnejšie aj potraviny z iných krajín,“ vysvetľuje. Buď teda podľa slov Krajčoviča produkty zlacnejú, aby boli konkurencieschopné, alebo prídu o svoje podiely na trhu.

Hebe

Zostaňme ešte chvíľu pri portugalskom gigante Jeronimo Martins. Ten má totiž v portfóliu aj sieť drogérií Hebe, ktoré vstúpili na náš trh prostredníctvom e-commerce ešte ku koncu roka 2022. V Poľsku a v Česku majú aj kamenné prevádzky, tie by mali časom pribudnúť aj na Slovensku. Ešte vo februári 2020 pritom spoločnosť deklarovala, že počas daného roka otvorí u nás, v Česku a Poľsku dovedna 50 nových prevádzok. Plány sa pre pandémiu oddialili. Hebe ponúka poľskú kozmetiku, tradičné značky či kórejskú starostlivosť o telo a pleť. U našich severných susedov je od roku 2011 a má 300 predajní.

Konateľ siete dm drogerie markt na Slovensku Martin Podhradský sa však konkurencie v podobe Hebe nebojí. „Pri takmer 160 predajniach na Slovensku sme, pri všetkej skromnosti, lídrom, a ak nájdu dostatočné finančné prostriedky na to, aby nám v rámci Bratislavy vedeli konkurovať, privítame to,“ uvádza.

Woolworth

Okrem „Lienky“ sa po našom trhu obzerá aj ďalší diskont, ide o nemeckú sieť Woolworth. Namiesto potravín sa však sústreďuje na oblečenie a rôzne doplnky, napríklad do domácnosti. Vo svojej domovine má už 600 predajní a stále rastie. Netají sa ani cieľom byť významným hráčom v stredoeurópskom regióne. V máji 2023 otvoril prvé dve predajne v poľskom Krakove a Poznani s tým, že ďalšia na rade bola Varšava. „Aj slovenský trh vnímame ako zaujímavý a s vysokým potenciálom. Slovensko preto zohráva reálnu úlohu v plánovaní našej expanzie,“ prezradil v tom čase pre HN Roland Rissel z komunikačného oddelenia reťazca. Woolworth chce v budúcnosti prevádzkovať v Európe až päťtisíc obchodov.

Five Guys

Na Slovensku reštauráciám s rýchlym občerstvením bezkonkurenčne kraľuje McDonald’s. Jeho konkurentmi sú dnes najmä Burger King a KFC, no čoskoro zrejme pribudne aj ďalší hráč. Tým je vo svete obľúbená sieť Five Guys s americkými koreňmi, ktorá okrem burgerov ponúka napríklad aj hotdogy alebo sendviče. Najbližšia prevádzka k nám je aktuálne vo Viedni, v budúcom roku pribudne v Prahe a výhľadovo zrejme aj v Bratislave. Za plánovanou expanziou, ktorá by mala prebehnúť v rámci päťročného časového horizontu, stojí spoločnosť Monterock International. Tá získala povolenie na rozšírenie reťazca v strednej a vo východnej Európe, v Česku bude prvá reštaurácia na Národnej ulici v obchodnom dome Máj v Prahe.

Ide však o drahší fast food, na aký sme zatiaľ na Slovensku zvyknutí. Na ilustráciu sme sa pozreli na ceny u našich rakúskych susedov. Najlacnejší hamburger stojí 10,5 eura, hotdog 7,3 eura a sendvič, ktorý vyjde najmenej, je vegetariánsky za 6,3 eura. Hranolčeky sa začínajú na piatich eurách, mliečny šejk je za sedem eur a za Coca-Colu či Fantu zaplatíte štyri eurá.

Popeyes

Keď sme už pri fast foodoch, na Václavskom námestí otvorila v novembri svoju prvú pobočku Popeyes. Ide o americkú sieť reštaurácií, ktorá ponúka jedlo s kuracím mäsom, čím najviac konkuruje práve KFC. Naši českí susedia boli na nové rýchle občerstvenie takí zvedaví, že niektorí čakali v rade na svoj burger aj 20 hodín. Dnes už je Popeyes aj v Poľsku, zatiaľ nie je známe, kedy príde k nám, no expanziu na Slovensko spoločnosť nevylučuje.