Predaj potravín po záruke má jasné pravidlá. Akú úlohu zohráva táto novinka?

Zdroj: hnonline.sk, Autor: Jana Bosáková

Dátum: 18. októbra 2022

Zdroj: TASR/AP

Zdroj: TASR/AP

Potraviny, ktoré by sa dali ešte skonzumovať, často skončia v smetných nádobách. Podľa nových pravidiel sa môžu predávať aj tie, ktoré sú „po záruke“. Ale nie vo všetkých prípadoch.

Zdražovanie v obchodoch pociťuje v súčasnosti každý z nás. Okrem sledovania akciových letákov a zlacnených výrobkov v predajniach sa obľube tešia aj vernostné karty, prostredníctvom ktorých vedia zákazníci ušetriť peniaze za nákup. Novinkou je predaj potravín, ktoré sú už po záruke.

Doteraz mohli prevádzkovatelia ponúkať len zlacnený tovar, ktorým sa blížil dátum spotreby, no po novelizácii zákona od 1. júla je možné nakúpiť výrobky, ktorým sa skončila minimálna trvanlivosť. Obchodné reťazce však musia najprv kontaktovať ľudí v núdzi, či majú o potraviny záujem.

Minimálna trvanlivosť verzus dátum spotreby

Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič vysvetľuje, že treba rozlišovať, ktoré potraviny majú určený dátum spotreby a ktoré minimálnu trvanlivosť. „Označenie’ spotrebujte do’ určuje, dokedy je potravina určená na konzumáciu. Po tomto dátume musí byť zlikvidovaná, keďže môže byť nebezpečná. V týchto potravinách môžu prebiehať mikrobiologické procesy, ktoré sú senzoricky, teda zrakom, čuchom a chuťou, neodhaliteľné.“

Taktiež hovorí, že dátum minimálnej trvanlivosti garantuje, dokedy si výrobok zachová všetky výživové a senzorické vlastnosti. Pri správnom skladovaní je však bezpečný na konzumáciu aj po uplynutí trvanlivosti. Ak ide o pokazené potraviny z dôvodu zlého uskladnenia či poškodeného obalu, tak to spotrebiteľ ľahko rozozná.

Nové pravidlá predaja potravín po dátume minimálnej trvanlivosti sú považované za dôležitú zmenu. Prezidentka zväzu obchodu SR Nadežda Machútová víta všetky zmeny, ktoré sú platné od 1. júla. „Novela o potravinách má za úlohu napĺňať prvotný cieľ, ktorým je zníženie plytvania s potravinami. Išlo o najviac diskutovanú zmenu, keď zaznievali aj kritické názory, že pomoc pre sociálne slabších nebude na dostatočnej úrovni, pretože obchod radšej predá ako daruje,“ tvrdí.

Vianoce budú drahé, cena základnej suroviny na pečenie rapídne vyskočila

Ďalej spomína, že ak charitatívna organizácia do 48 hodín neprejaví záujem, prípadne neodpovie na ponuku potravín, môžu obchodníci pristúpiť k predaju. Výrobky sa smú predávať spotrebiteľom v osobitne vyčlenených sektoroch a na pultoch môžu byť najviac 45 dní od uplynutia dátumu minimálnej trvanlivosti. Obchodný reťazec Tesco rieši problémy s potravinovým odpadom už od roku 2016.

Mária Zerzanová, PR manažérka Tesco, uvádza, že ak sa potraviny blížia k dátumu spotreby alebo ku koncu minimálnej trvanlivosti, predávajú ich za zníženú cenu v špeciálnych regáloch na to určených. Aplikácia FoodCloud, ktorú prevádzkujú, pomáha rýchlejšie prepájať obchody s organizáciami, prostredníctvom ktorých sa zefektívňuje darovanie tovaru. Ak ide o potraviny, ktoré už nie sú vhodné na ľudskú konzumáciu, darujú ich ďalej napríklad ako krmivo pre zvieratá alebo na ekologické zhodnotenie.

Zľavy z nákupu

Možnosťou na úsporu pri nákupoch sú aj zákaznícke karty, ktoré ponúkajú takmer všetky obchody na Slovensku. Za každý nákup získavajú spotrebitelia vernostné body, vďaka ktorým vedia ušetriť na budúcich nákupoch. Hovorkyňa COOP Jednoty Zuzana Peiger Ačjaková spomína, že ich zákazníci už dlhé roky prejavujú spokojnosť so zľavovým benefitom.

Hlavnou výhodou vytvorenia vernostnej karty je, že zákazníci môžu využiť dvakrát ročne uplatnenie zľavy odpočtom bodov z ďalšieho nákupu. Zároveň dopĺňa, že prostredníctvom karty je možné využívať aj rôzne benefity počas celého roka vo forme lacnejšej ceny na vybrané výrobky priamo v predajni. Vďaka spolupráci s externými partnermi ponúka COOP Jednota pre zákazníkov aj benefity v podobe zliav do kúpeľov, očných optík či na nákup bytových doplnkov.

Náročné časy prinútili Slovákov po siedmich rokoch k zmene. Osekávajú výdavky na mäso

Spoločnosť Tesco odmeňuje majiteľov kariet za pravidelné nákupy „Za každé euro, ktoré minie zákazník v našich obchodoch, získa jeden bod na účet Clubcard. Po nazbieraní minimálne 150 bodov za zúčtovacie obdobie získa peňažné poukážky na ďalšie nákupy,“ informuje Mária Zerzanová. Ďalej dodáva, že od mája tohto roka spustili program s vernostnou kartou, prostredníctvom ktorej môžu zákazníci nakupovať tovar s trvalo nízkou cenou.