Šetríme na jedle?

Dátum: 21. júna 2022

Tdroj: TV Markíza

Tdroj: TV Markíza

M. Krajčovič bol hosťom relácie Teleráno

Moderátorka:

„Teraz ideme na inú tému, pretože za posledných 22 rokov tu máme najvyššie zdražovanie úplne vo všetkých oblastiach, tak sa ideme pozrieť na to, či sme napríklad začali šetriť na jedle.“

Moderátor:

„A na túto otázku, ktorú si položila, Kveti, nám odpovie už Martin Krajčovič, ktorý je zo Slovenskej aliancie moderného obchodu. Príjemné dobré ráno želám, pán Krajčovič.“

Martin KrajčovičSlovenská aliancia moderného obchodu:

„Dobré ráno prajem.“

Moderátor:

„A rovno teda nadviažme na to, čo povedala Kvetka, to zdražovanie je prítomné a teda predpokladám, že Slováci trošku menia spôsob, akým nakupujú. Otázne je ale to, že či sme tak akože ostali žiť zdravo, pretože vieme, že tá zelenina, ovocie a celkovo tie zdravé biopotraviny napríklad mnohé, to je niečo, čo tak isto, ceny išli neuveriteľne hore. A teraz otázka je jednoduchá – ostali sme žiť zdravo alebo už kašleme na to, ako žijeme, len aby sme teda dokázali aspoň niečo zjesť kvôli tým cenám?“

Martin Krajčovič:

„Zoberiem samostatne ten segment biopotravín, tak za posledných desať rokov v rámci Európy spotreba biopotravín stúpla o 150 percent a stále stúpa. Je to taký trend, ktorý tu vidíme a ktorý aj v súvislosti s pandémiou tí spotrebitelia chcú žiť zdravšie a vidia ako biopotraviny jednu z ciest. Napríklad až 51 percent Európanov a vyslovilo v prieskume, že aj v súvislosti s pandémiou chce žiť zdravšie a chce mať lepší prístup k biopotravinám. To čo ale vo všeobecnosti vidíme, my tomu hovoríme polarizácia dopytu, to znamená, že sa nám vytvára veľká skupina ľudí, ktorí sa orientujú iba na cenu a druhá skupina ľudí, ktorá je menšia, ktorá je napríklad majetnejší ľudia, ale aj veľká skupina mladých ľudí, ktorí paradoxne sú schopní znížiť spotrebu, ale chcú zachovať trendy, či znamená prístup k biopotravinám, prístup…“

Moderátor:

„Áno, rastlinná báza potravín…“

Martin Krajčovič:

„Potraviny na rastlinnej báze a tieto segmenty napríklad rastú a napríklad v tom trende napríklad sú aj eko obaly, čiže ten spotrebiteľ sa aj pozerá, ako je potravina zabalená, akú má uhlíkovú stopu a podobne.“

Moderátor:

„Čiže aj napriek tomu, že tie ceny sú také vysoké, ako sú v tomto období v čase neskutočnej inflácie, tak je tu vrstva obyvateľstva, ktorá je ochotná si priplatiť, len aby si udržala ten zdravý životný štýl…“

Martin Krajčovič:

„Áno, presne tak. V tom je paradox napríklad tá veľká skupina mladých ľudí, že proste ktorí sú aj schopní znížiť svoju spotrebu, aby tieto trendy zachovali.“

Moderátorka:

„Ako to vyzerá, čo sa týka toho množstva, ktoré nakupujeme? Je tam napríklad cítiť to, že ten spotrebiteľ už premýšľa inak a že naozaj ten košík je tým pádom menej plný ako sme boli zvyknutí a v tomto ohľade sa možno pýtam aj na iných zákazníkov, ako sú napríklad mladí ľudia, ľudia, ktorí sú v produktívnom veku, to znamená, že chodia do práce, skôr ma zaujímajú dôchodcovia.“

Martin Krajčovič:

„Vo všeobecnosti a to už vidíme ako pandémia prišla a tá inflácia to iba ešte viacej nakopla a to, že ľudia, ten najhorší scenár, ktorý majú, je znížiť si spotrebu. Čiže to prvotné, ktoré sme videli, tak bolo to, že ľudia prechádzali z tých možno lepších alebo drahších potravín na potraviny s nižšou pridanou hodnotou, čiže chceli nahradiť to nejakým lacnejším substitútom, aby nemuseli znižovať spotrebu. Dnes už ale sledujeme pri napríklad tejto inflácii, ktorá je, že ľudia začnú, začala sa zvyšovať frekvencia nákupov, teda chodia radšej častejšie, kupujú menej, aby lepšie kontrolovali ten spotrebný kôš a ten nákupný košík, ktoré majú. Ono to nie je zlé na druhej strane, pretože takto dokážu možno nakúpiť presne to čo potrebujú, ale lepšie dokážu tie vlastné financie udržiavať v tom nejakom zdravom móde.“

Moderátor:

„Doteraz sme hovorili najmä o potravinách. Čo ostatný tovar? Predáva sa taj isto alebo menej?“

Martin Krajčovič:

„Už dnes napríklad badáme to, že v rámci, tá inflácia, keďže konflikt na Ukrajine zásadne predĺžil a zvýšil túto infláciu, pretože ten predpoklad bol iba na prvý polrok a už na jeseň sme sa mali dostať do normálnych čísel. Dnes ale tie predpoklady nie sú také, že by sme na jeseň boli už v normálnych číslach a tá inflácia bude pokračovať pravdepodobne v tomto tempe a vidieť to už na spotrebe a práve ten nepotravinársky sortiment je prvý, kde ten spotrebiteľ znižuje tú svoju spotrebu. Čiže už dnes aj badáme, že kým pri potravinách je to ešte menej, že skôr sú tam tie opatrenia, že vyhľadávajú lacnejšie potraviny alebo teda chodia menej často nakupovať, aby lepšie kontrolovali to čo potrebujú, tak už v nepotravinárskom tovary aj sezónnom tovary vidíme, že tá spotreba mierne klesá.“

Moderátorka:

„Napriek zdražovaniu je stále ale v mnohých domácnostiach veľmi aktuálne, že nám množstvo veci zostane, ktoré sa potom pokazia a vyhodíme ich. Poradili by ste nám v tomto, čo robiť, aby sa nám tie potraviny nekazili, aby sme nekúpili niečo zbytočne, za čo zaplatíme a v konečnom dôsledku sa to vyhodí.“

Martin Krajčovič:

„Toto je veľmi dobrá otázka, pretože plytvanie potravinami je celoeurópsky fenomén, alebo možno aj celosvetový, ale teda v rámci toho produktívneho sveta ako je Európa, vrátane Slovenska, je to oveľa vypuklejší problém, lebo naozaj až 50 percent alebo viac ako 50 percent potravín sa vyhodí v domácnostiach. Také tri základné rady, ktoré fungujú na celom svete, je nejsť nakupovať hlavný, pretože potom sa nekontrolujeme, napísať si zoznam, aby sme obmedzili ten impulzívny nákup, čiže ísť podľa zoznamu a maximálne iba sem-tam vybočiť z neho a tá tretia vec je mať poriadok v chladničke, pretože množstvo vecí, keď tá chladnička je príliš plná, sú zapatrošené vôbec niekde tie veci a prieskumy ukázali, že veľmi veľa plytvania sa práve deje z týchto troch vecí a keby si ľudia kontrolovali iba tieto tri veci, tak dokážu zásadným spôsobom znížiť plytvanie vo vlastnej domácnosti.“

Moderátor:

„No pozor na to vybáčanie z toto nákupného zoznamu, lebo môže to poriadne zabolieť vašu peňaženku, v dnešnej dobe, to je asi také aktuálne.“