Za čo všetko si pri platíme pre drahú naftu?

Zdroj: pluska.sk, Autor: redakcia

Dátum: 16. mája 2022

Zdroj: Julius Dubravay

Zdroj: Julius Dubravay

Roky platilo, že auto s dieselovým motorom znamenalo úsporu peňazí. Jednak pre o niečo nižšiu spotrebu, najmä však preto, že nafta bola lacnejšia ako benzín. Pred tromi týždňami sa však nafta začala aj na slovenských pumpách predávať drahšie ako benzín a jej cena ďalej stúpa. Ide o kľúčovú komoditu pre hospodárstvo. Na naftu jazdia autobusy, vlaky aj kamióny, ktoré dovážajú potraviny. Čo všetko pre jej vysokú cenu zdražie?

Zdražovanie nafty v porovnaní s benzínom pokračuje. Minulý týždeň sa liter 95-oktánového benzínu predával na pumpách v priemere za 1,776 eura, nafta za 1,797 eura. Znamená to, že majiteľ naftového auta natankuje 50-litrovú nádrž o euro drahšie ako majiteľ benzínového.

Na vyššiu cenu nafty má vplyv najmä vojna na Ukrajine a obmedzovanie dodávok ruskej ropy. Prezident Vladimir Putin chce za ňu ruble, Európska komisia chce zase štáty úplne odstrihnúť od ruských dodávok. „Bude to úplný zákaz dovozu všetkej ruskej ropy – námornej a potrubnej, surovej aj rafinovanej,“ povedala šéfka Komisie Ursula von der Leyen.

Pripustila však, že to môže byť problém. Komisia predpokladá postupné ukončenie dovozu ruskej ropy do konca roku 2022. Výnimku do roku 2023 dostali Maďarsko a Slovensko, ktoré sú úplne závislé od ropovodu Družba. Rokujú však o tom aj ďalšie krajiny. Definitívne rozhodnutie padne na samite 24. až 25. mája v Bruseli. Po oznámení o zákaze dovozu ruskej ropy jej cena hneď vzrástla. Prejavilo sa to aj zdražením nafty, čo zasiahne podnikateľov aj bežných ľudí.

Firmy, ktoré kupujú naftu vo veľkom, si riadne priplatia. Železničná spoločnosť Slovensko tento rok vypraví pre zrušené pandemické opatrenia viac vlakov a spotrebuje viac nafty ako vlani. Rozdiel v nákladoch bude priepastný, napriek tomu, že majú výhodnejšie ceny ako bežní motoristi. Minulý rok kupovali naftu za 1,007 eura za liter, tento rok je to zatiaľ 1,40 eura za liter. „V roku 2022 predpokladáme spotrebu pohonných hmôt 29 745 620 litrov, náklady na rok 2022 predpokladáme vo výške 41 566 827 eur. Za rok 2021 bola celková spotreba nafty 25 384 684 litrov nafty, náklady boli vo výške 25 551 578 eur,“ priblížil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Skutočný účet bude zrejme ešte vyšší, keďže cena nafty ďalej stúpa.

Cestovné vo vlakoch sa 10 rokov nezvyšovalo, pričom výrazne narástli mzdy aj náklady. Železnice hovoria, že buď zvýšia cenu lístkov, alebo dostanú dotácie od štátu. Rozhodnutie je na akcionárovi, ktorým je ministerstvo dopravy. V prípade zdražovania budú prvé na rade komerčné IC vlaky. „Je to jedna z možností, nad ktorou uvažujeme,“ potvrdil Kováč.

Podobné problémy rieši aj Dopravný podnik Bratislava, ktorý prevádzkuje MHD. Tiež nakupuje naftu výhodnejšie, lenže i tak ju prepláca viac ako o polovicu. „Cena motorovej nafty narástla v tomto kvartáli až o 56? % oproti prvému kvartálu roku 2021,“ spresnil hovorca DPB Martin Chlebovec. Na prípadnom zdražovaní cestovného sa musí dohodnúť hlavné mesto, Bratislavský kraj a ministerstvo dopravy. Zatiaľ takéto rozhodnutie nepadlo.

Na súčasnú situáciu doplácajú i obchodníci, ktorí za dovoz tovarov do prevádzok platia oveľa vyššie sumy. „Medzimesačne za posledné dva mesiace je to zhruba do desať percent, ak však hovoríme o medziročnom náraste, tak je to v desiatkach percent,” informoval Martin Krajčovič, predseda Slovenskej asociácie moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce.

V konečnom dôsledku na to doplatia bežní ľudia pri nákupoch. „Každé zvýšené náklady sa prejavia aj na cene, či už priamo jej zvýšením, alebo nepriamo, znížením schopnosti obchodníka pohltiť iné náklady vo vlastnej sieti. Obchodníci sa v maximálnej možnej miere snažia utlmiť infláciu. Vlani sa im to podarilo najmä schopnosťou rozplynúť vyššie náklady vo vlastnej sieti a nepretaviť infláciu do spotrebiteľských cien,“ dodal Krajčovič.

Analytici potvrdzujú, že drahá nafta je ako voda na mlyn ďalšiemu zdražovaniu prakticky vo všetkých odvetviach. „Spôsobuje aj výrazné zdražovanie nákladnej kamiónovej dopravy, čo sa premieta aj do rastu cien prepravovaných tovarov a služieb. Tým dochádza aj k celkovému nárastu inflácie,“ zhodnotila analytička 365.bank Jana Glasová.

„Nafta sa spotrebováva predovšetkým v nákladnej doprave. Dopravcovia budú musieť zvyšovať ceny svojich služieb, čo sa prejaví prakticky vo všetkých oblastiach – od cien jedla až po autobusovú prepravu,“ dodal Boris Tomčiak, analytik Finlord.

Pre vojnu na Ukrajine je na európskom trhu nedostatok pohonných látok, najmä nafty. „Rusko bol významný exportér tohto produktu. Európske rafinérie nemajú okamžitú kapacitu na to, aby ruský výpadok pokryli. Zároveň je obmedzený i import z iných oblastí, keďže spotreba nafty je vysoká na celom svete. Nedostatok nafty pretrvá minimálne do konca roka a jej cena ostane dlho nad cenou benzínu,“ dodal Tomčiak.

Vláda sa snaží nájsť riešenie ako zmierniť dosahy drahej nafty i benzínu na peňaženky ľudí. Aj keď cena ropy na medzinárodných trhoch má zásadný vplyv na ceny nafty a benzínu, tie zvyšujú aj vysoké dane. Podľa šéfa hnutia Sme rodina Borisa Kollára sa v koalícii rokuje o zastropovaní cien palív podobne ako je to v Maďarsku. Najsilnejšia vládna strana OĽaNO zas vidí priestor na zlacnenie vo vysokej marží Slovnaftu a skupiny MOL, ktorá od januára stúpla údajne až desaťnásobne. Odborníci však upozorňujú, že zastropovanie cien ide proti princípom trhovej ekonomiky a môže hroziť dokonca palivo na prídel.