METRE KVÁRIA ZÁKAZNÍKOV

Zdroj: Zdroj: 15.02.2021; Trnavské noviny, Autor: Peter Briška

Dátum: 16. februára 2021

Obchodníci tvrdia, že 25 m2 na zákazníka je prehnané

Od minulého týždňa platí opatrenie, že jeden zákazník pri nakupovaní „spotrebuje“ 25 metrov štvorcových predajne. Obchodníci tvrdia, že je to prehnané.

„Na jar 2020, počas 1. vlny pandémie, sa rozhodlo, že bude limitovaný počet zákazníkov v obchode a ako kritérium si zvolili počet kupujúcich na metre štvorcové.

Na začiatku to bolo 25 m2 na jedného zákazníka. A to bolo v celej Európe unikátne. Takmer všetky štáty použili rovnaký princíp, len metre štvorcové boli iné, nižšie, od 8 do 16 m2,“ napísal Katriak.

Je to veľa

Podľa jeho slov je 25 m2 dosť, menšie prevádzky nemôžu preto otvoriť.

„Veľké predajne, kde sa pohodlne zmestí 80 až 100 zákazníkov, mohli pri súčasných opatreniach zrazu pustiť do predajne iba 40 – 50 zákazníkov a to pocíti nielen ekonomika predajne, ale mimoriadne ťažko i zákazníci.

Pred takýmito predajňami sa vytvárali takmer nekonečné rady, mnohí zákazníci sa do predajne ani nedostali,“ dodal prezident Zväzu obchodov SR. Na názor sme sa pýtali aj Martina Krajčoviča, predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré u nás pôsobia. Hneď na úvod nás ubezpečil, že obchodné reťazce združené v SAMO od začiatku dodržiavajú všetky hygienické a epidemiologické opatrenia, vrátane regulácie zákazníkov podľa m2.

Stačí aj pätnásť

Aj tu prevláda názor, že viac ako 15 m2 na zákazníka je viac než dosť. Aj vzhľadom na šírku uličiek medzi regálmi, ktorá je približne dva metre.

Nemá zmysel robiť väčšie obmedzenia. Tým, že obchodníci prijali rôzne opatrenia nad rámec povinností vyhlášky ÚVZ SR, tak obchody s potravinami a drogériou sú bezpečným miestom, čo potvrdzujú rôzne domáce aj medzinárodne štatistiky a analýzy, preto si myslíme, že by sa nemal zvyšovať počet m2 na zákazníka nad 15 m2,“skonštatoval Krajčovič.

Vstup už okrem súkromných SBS služieb riešia aj cez aplikácie alebo iné elektronické pomôcky, aby vedeli, koľko zákazníkov sa pohybuje vnútri prevádzky.

V menších prevádzkach to podľa Krajčoviča kontrolujú priamo pracovníci obchodu.

***

„Na jar 2020, počas 1.vlny pandémie, sa rozhodlo, že bude limitovaný počet zákazníkov v obchode a ako kritérium si zvolili počet kupujúcich na metre štvorcové. Na začiatku to bolo 25 m2 na jedného zákazníka. A to bolo v celej Európe unikátne. Takmer všetky štáty použili rovnaký princíp, len metre štvorcové boli iné, nižšie, od 8 do 16 m2.“

Martin Katriak Prezident Zväzu obchodov SR

***

FAKTY

Aktuálna situácia v obchodoch

Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Trnave sprísnil z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 podmienky nakupovania v obchodov v okresoch Trnava, Hlohovec a Piešťany.

Podľa vyhlášky musí na jedného zákazníka pripadať najmenej 25 metrov štvorcových predajnej plochy. Ak je prevádzka menšia, môže v nej byť len jeden zákazník. Obmedzenie neplatí pre deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby.

Zároveň majú prevádzky podľa vyhlášky zabezpečiť maximálne možné využitie pokladní, aby sa minimalizoval počet čakajúcich zákazníkov pred pokladňami, ako aj dvojmetrové odstupy pri samoobslužných pokladniach a v interiéroch prevádzok.