Regulácia áno, ale realizovateľná

Dátum: 28. februára 2019

Zdroj: Trend Strana Dátum: 28.02.2019 Autor: Marek Legéň

Zmenou zákona o potravinách dostalo ministerstvo moc zničiť akýkoľvek obchodný reťazec, hovorí šéf združenia obchodníkov Martin Krajčovič

Reťazce sú už dlhšie pod paľbou vládnych politikov, najmä SNS.
O dosahoch prijatých i chystaných zmien zákonov hovoril TREND s Martinom Krajčovičom, šéfom Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá obhajuje záujmy najväčších obchodných sietí.
Koalícia pretláča v krátkom slede tri zákony proti reťazcom. Ako to vnímate?
Logicky to nedáva zmysel. Vlani v júni nás ministerka Matečná verejne chválila za spoluprácu so slovenskými dodávateľmi. O dva týždne neskôr Andrej Danko vyhlásil vojnu reťazcom, pretože podľa neho niekoho zdierajú. Je to populizmus. Ako predseda národnej strany vyhlasuje, že si berie za vzor maďarského lídra Viktora Orbána, čo bolo v minulosti nepredstaviteľné. Aj Maďari mali pred časom daň pre reťazce, ale Brusel ju zrušil.
Odvod sa spomína aj v programovom vyhlásení vlády. Prečo vás prekvapil?
Je to memento do budúcnosti. Všetci hovorili, že je to hlúposť, ale SNS to chce. Ak je tu niekto rukojemníkom, tak to nie sú len reťazce, ale spotrebitelia. Tri zákony zasiahnu nielen reťazce, ale aj dodávateľov vrátane slovenských, ktorých by mali chrániť. Trh začína byť preregulovaný. Berú sa základné ústavné práva na podnikanie a rozhodovanie o cenotvorbe.
Z čoho zaplatíte odvod?
Reťazce musia zvýšiť profit. Hovorili sme o štyroch možných opatreniach, kde sa to môže premietnuť. Každé je negatívne pre spotrebiteľov a zákonodarca o tom vedel. Čas ukáže, ako sa reťazce rozhodli. Uvidíme to na inflácii, vývoji miezd, dodávatelia to zistia na výkupných cenách. Neboli to len reťazce, ktoré hovorili, že príde k zvýšeniu cien.
Čo vám najviac prekáža na nových neprimeraných podmienkach, ktoré prešli v parlamente?
Nenamietame samotnú reguláciu, ale aby bola vykonateľná. Napríklad doba splatnosti je nadviazaná na dodanie tovaru, nie na faktúru.
Nová je aj generálna klauzula, podľa ktorej bude môcť rezort pôdohospodárstva pokutovať všetko, čo uzná za neprimeranú podmienku nad rámec toho, čo je taxatívne napísané v zákone.
A čo iné problematické veci?
Je tam napríklad zákaz zníženia kúpnej ceny v kontrakte s dodávateľom. Keď pôjde dole trhová cena masla, nemôžeme ho zlacniť iba tým, že upravíme cenník v prílohe zmluvy. Musíme ju zrušiť a vyrokovať novú. Je to obrovská administratívna záťaž pre reťazce aj dodávateľov, ktorých má tento zákon chrániť. No ako ich chráni, keď ich zaťažuje?
Koalícia presadila i reguláciu letákov. Slovenské potraviny v nich musia mať aspoň polovičný podiel. Čo to znamená pre reťazce?
Slovenské potraviny sú v letákoch aj dnes, lenže reťazce sú na strope možností zakontrahovania domácich dodávateľov, najmä pre nedostatočné objemy výroby a kolísajúcu stabilitu dodávok. Chceli sme, aby štát prijal opatrenia na ich podporu, no neurobil nič. Úprava sa dostala do zákona o potravinách, takže limituje aj letáky producentov. Keď majú napríklad zahraniční výrobcovia čokolády prevádzky v nákupných centrách, nebudú môcť urobiť leták, lebo nemajú žiadne domáce výrobky.
Most-Híd predkladá novelu zákona o cenách, ktorá má regulovať obchodné prirážky. Preložená bola na marcovú schôdzu NR SR. Prečo?
Do zákona chce vstúpiť rezort financií, ešte nemáme informácie ako. Ale musím povedať, že poslanec Peter Antal (Most-Híd) je prístupnejší diskusii ako ľudia z SNS. Po osobitnom odvode si už nemyslím, že na ministerstve pôdohospodárstva sa rozhodujú podľa logických argumentov. Inak by odvod nemohol byť prijatý. Ak prejde novela zákona o cenách, hrozí zníženie konkurencieschopnosti domácich výrobkov na pultoch.
Tvrdíte, že nepriamou novelou zákona o potravinách sa rozšírila pôsobnosť miliónových pokút a zrušil sa ich odkladný účinok. Čo to môže znamenať v praxi?
Rezortu pôdohospodárstva to dáva moc zničiť akýkoľvek obchodný reťazec, ako aj výrobcov, podnikové prevádzky, na ktoré sa tiež vzťahuje zákon o potravinách. Keď dostaneme pokutu, budeme ju musieť hneď zaplatiť. Na súde je pritom množstvo pokút udelených reťazcom, ktoré sa ukázali ako nezákonné. Hrozí, že sa budeme súdiť a následne si vymáhať späť peniaze od štátu. No existujú rozhodnutia súdov, ktoré ministerstvo spätne nerešpektovalo a vydalo rovnaké rozhodnutie, i keď mu súd prikázal zmeniť ho.
Martin Krajčovič (35) sa venoval komunikácii, PR stratégiám a tvorbe reklamných kampaní.
Bol hovorcom rezortu dopravy či strany KDH. V obchode začínal ako hovorca Tesca, odkiaľ prešiel do Metra ako manažér firemných vzťahov. Predsedom SAMO je od novembra 2018.