Slovenská aliancia moderného obchodu predpokladá oživenie maloobchodu, keďže riziko lockdownu je nižšie

Zdroj: aktuality.sk, Autor: Michaela Paulovič

Dátum: 14. februára 2022

Zdroj: Michaela Paulovič/Aktuality.sk

Zdroj: Michaela Paulovič/Aktuality.sk

Podľa SAMO prevláda v okolitých štátoch priama pomoc potravinárom, kým na Slovensku takáto pomoc chýba.

V praxi to znamená, že sa znižuje konkurencieschopnosť domácej produkcie. Zároveň ľudia chodia nakupovať tovar do okolitých krajín, kde je za výhodnejšie ceny. “Ľudia tento cezhraničný nákup využívajú viac, ako predošlé roky,” hovorí Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Kľúčová bude Veľká noc, ktorá je pre obchodníkov významným medzníkom a nákupná turistika môže spôsobiť obchodom finančné problémy. Vysvetľuje, že od štátu by mal prísť nejaký impulz. Ten by mohol byť v podobe zníženia DPH na potraviny.

“Toto je otvorené a na politickom rozhodnutí, aký impulz sa dá,” dodáva Krajčovič. Nákupná turistika do Poľska rastie podľa obchodu od januára. Alianci upozorňuje, že nejde len o nákup potravín, ale aj tovaru či pohonných hmot. Poľsko totiž zrušilo dočasne DPH na potraviny.

“Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu, boli v roku 2021 významnou oporou Slovenska,” vysvetľuje predseda SAMO. Prispeli k zvýšeniu zamestnanosti v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou a investovali do modernizácie či smart technológií v obchodoch. Minulý rok vytvoril obchod 1000 nových pracovných miest. Počas pandémie sa toto číslo vyšplhalo na 1700 pracovných miest. “Dokázali sme to bez akýchkoľvek dotácii,” zdôrazňuje Krajčovič.

Stúpol online predaj potravín a drogénie

Uplynulý rok zasiahla obchod najmä pandémia. Krajčovič kritizuje komunikáciu s vládou, ktorá nebola dostatočná. Dodáva, že prístup počas tretej vlny sa zmenil a vláda bola otvorená dialógu. Aj keď prišlo k oživeniu obchodu, avšak úroveň spred pandémie zatiaľ obchod nedosiahol. “Viac míňajú na potraviny iba v Rumunsku,” upozorňuje Krajčovič. Preto reťazce pristúpili k vytváraniu vernostných programov. O desiatky percent stúpol online predaj potravín a drogénie. “Ten posun je neuveriteľný, ako sme to dokázali zlepšiť za posledné dva roky,” upresňuje Krajčovič.

Klesol predaj hračiek a automobilov

SAMO upozorňuje, že počas pandémie zaplatili na opatreniach desiatky milióny eur. “Vynaložili sme 20 miliónov eur na protipandemické opatrenia,” upresňuje Krajčovič. Rok predtým bola suma o 17 miliónov vyššia. Zamestnancom tiež obchody vyplatili mimoriadne odmeny a bonusy za nasadenie počas pandémie. Krajčovič zároveň upozorňuje, že pandémia stále pokračuje a náklady obchodov tak naďalej stúpajú.

Čoraz obľúbenejšia je platba kartou. Oproti roku 2020, minulý rok stúpla bezkontaktná platba o 7,4%. Aliancia tiež informuje, že klesol predaj hračiek a automobilov. Odôvodňuje to opatreniami, ktoré boli komunikované vládou na poslednú chvíľu. Krátke otvorenie obchodov na poslednú chvíľu pred Vianocami, podľa aliancie, nestačilo.

Aliancia nemá odpoveď na to, o koľko stúpnu ceny potravín, závisieť to bude od rôznych faktorov. Jedným z nich je rast cien energii, ktorý zasahuje mnohé potravinárske podniky.